مقالات

همه چیز درباره الماسی روسی(موزانایت)

الماس روسی(طراحی نما)
الماس روسی(طراحی نما)

الماس روسی نام دیگر سنگ موزانایت ( مویزنیت )، Moissanite می باشد. اما سنگ موزانایت چیست ؟ در پاسخ میتوان گفت این گوهر یکی از مهم‌ترین شبه الماس‌ هایی بوده که توانسته به‌ واسطه زیبایی و  محبوبیت بالای خود به صنعت جواهرات و جواهرسازی راه پیداکرده و در دسته از سنگ‌های قیمتی  قرار گیرد. سختی این سنگ  9.25 است  که به‌ سختی الماس (10 موس) بسیار نزدیک بوده و تنها شبیه الماسی است که وزن حجمی (3.21) کمتری نسبت به الماس (3.52) دارد.

تاریخچه کشف سنگ موزانایت چیست؟

سنگ موزانایت طبیعی اولین بار توسط شیمیدان فرانسوی هنری مویسان در سال 1893 کشف و توصیف شد. 
مویسان سنگ موزانایت را با الماس اشتباه گرفت، اما بعداً متوجه شد که کریستال ها از کربن ساخته نشده اند، بلکه از کاربید سیلیکون ساخته شده اند. چند سال بعد، این یافته به نام کاشف آن موزانایت نامگذاری شد. در جستجوی کریستالی برای مصارف صنعتی، در نهایت به کنیون دیابلو، آریزونا، ایالات متحده رسید. مویسان سنگ‌های ریزی که فکر می‌کرد الماس هستند را در دهانه شهاب‌سنگ شهر پیدا کرد.

برای مدت طولانی، اعتقاد بر این بود که سنگ موزانایت می تواند تنها از یک راه که راه فضا می باشد به زمین برسد. ذرات آن در ابرهای غباری که ستاره های غنی از کربن را احاطه کرده اند و همچنین شهاب سنگ های اولیه یافت می شوند. این ماده معدنی نادر در زمین، به طور گسترده در فضا پراکنده شده است.

در همین حال، ادوارد آچسون شیمی‌دان آمریکایی در تلاش بود تا الماس مصنوعی بسازد. طی تلاشی در سال ۱۸۹۰، او به طور تصادفی کاربید سیلیکون ساخت و آن را «کربروندوم» نامید. این فرایند در نهایت به «فرایند آچسون» تبدیل شد. در سال ۱۹۰۴، مویسان متوجه شد که نمونه‌های او کاربید سیلیکون طبیعی هستند. جورج کونز، گوهرشناس تیفانی، در سال ۱۹۰۵ این سنگ را به نام مویسان ” موزانایت” نامید. اولین منابع غیر شهابی گزارش شده از سنگ موزانایت طبیعی در دهه ۱۹۵۰ پدیدار شد. این کریستال‌ها در صخره‌های وایومینگ، ایالات متحده آمریکا و یاکوتیا، روسیه یافت شدند.

در سال 1958 معلوم شد که همه سنگ های موزانایت طبیعی منشأ فرازمینی ندارند. اجزاء جزئی در لوله های کیمبرلیت در یاکوتیا و بعداً در مناطق دیگر یافت شد. با این حال، سنگ موزانایت طبیعی بسیار کمی وجود دارد، و کیفیت آن چیزهای زیادی برای دلخواه باقی می گذارد.

مشخصات الماس روسی ( موزانایت ) چیست؟

نکته قابل‌ توجه و جالب این است که موزانایت از نظر عبور حرارت دقیقاً مشابه به الماس عمل کرده  و دستگاه‌های بررسی‌کننده جواهرات (دستگاه Gem Tester که الماس و غیر الماس را از هم تشخیص می‌دهد) در تشخیص موزانایت و الماس دچار اشتباه می‌شوند.

رسانایی گرمایی این سنگ قیمتی سبب شده تا از آن در صنعت الکترونیم و کاربردهای حرارتی استفاده شود چرا که بسیار مقرون‌ به‌ صرفه تر از الماس است.

ازنظر مولکولی الماس تنها از کربن خالص تشکیل‌شده اما در ساختار این گوهر علاوه بر کربن از سیلیکون به‌ عنوان کامل کریستالی استفاده‌ شده است.

سنگ مویزنیت دارای شکست دوگانه است که این پدیده سبب ایجاد دوبینی در فرد می‌شود. باوجود فرایندهای مهندسی انجام شده برای از بین بردن این موضوع،  شکست دوگانه همچنان یکی از راه‌های تشخیص الماس از موزانایت است.

تفاوت الماس و موزانایت؟

الماس روسی(طراحی نما)
الماس روسی(طراحی نما)

الماس و موزانایت شباهت بسیار زیادی با هم دارند طوری که با چشم غیرمسلح کاملا یکسان به نظر می‌رسند. با این حال، تفاوت‌های مشخصی هم دارند که اطلاع از آن‌ها به تشخیص تفاوت این دو سنگ قیمتی کمک می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین تفاوت‌های سنگ الماس و سنگ موزانایت می‌پردازیم:

  1. بازتاب نور: انعکاس مازاد امکان تشخیص الماس از موزانایت را فراهم می‌کند. موزانایت نسبت به الماس نور بیشتری را بازتاب می‌دهد.
  2. رنگ نور منعکس شده: هنگامی که نور به الماس ساطع می‌شود، الماس  آن را به صورت تک‌رنگ و درواقع بی‌رنگ بازتاب می‌دهد در حالی که نور منعکس شده از موزانایت رنگین‌کمانی است.
  3. رنگ: هم الماس و هم موزانایت می‌توانند بی‌رنگ باشند. اما نکته‌ای که در خصوص موزانایت وجود دارد این است که هرچه موزانایت بزرگ‌تر می‌شود، رنگ‌دارتر جلوه می‌کند درحالی که الماس بی‌رنگ در هر ابعادی می‌تواند بی‌رنگ باقی بماند.
  4. تمیزی ظاهر: از آنجا که موزانایت برخلاف الماس حاوی مقداری سیلیکون است، احتمال این که آلودگی و چربی محیط یا پوست را به خود جذب کند کمتر است. به همین دلیل طی مرور زمان موزانایت تمیزتر باقی می ماند.
  5. سختی: سختی الماس 10 است و سختی موزانایت از 9.25 تا 9.5 متغیر است.. این تفاوت سختی در عمل تفاوت چندانی در مقاومت این دو سنگ ایجاد نمی‌کند اما از تفاوت‌های مهم این سنگ‌ها محسوب می‌شود. در قسمت‌های مختلف مقاله سنگ موزانایت چیست به اهمیت سختی این سنگ پرداخته شده است.
  1. ساختار: عامل کریستال موزانایت، کربن و سیلیکون است. درحالی که الماس از کربن ساخته شده است.
  2. قیمت و ارزش: واضح است که الماس گران‌بهاتر از موزانایت است. درواقع موزانایت در هر قیراط قیمت خیلی کمتری نسبت به الماس دارد. هرچند این یک مزیت برای خرید موزانایت محسوب می‌شود چرا که به درخشش الماس ولی با قیمت خیلی کمتری عرضه می‌شود.
  3. انتقال گرما و الکتریسته: الماس و موزانایت از لحاظ رسانندگی گرمایی مشابه هستند اما رسانندگی الکتریکی موزانایت بیشتر است و می‌توان گفت الماس به کلی الکتریسته را منتقل نمی‌کند.

تشخیص الماس روسی

برای تشخیص این سنگ، باید ابتدا به این توجه داشت که می‌خواهیم موزانایت را از چه سنگی تمییز دهیم. از آن‌جا که موزانایت بیشتر از هر سنگی به الماس شبیه است، برای تشخیص موزانایت از الماس مواردی در قسمت تفاوت بین الماس و موزایانت مطرح شد که به کمک آن‌ها می‌توان موزانایت را تشخیص داد. البته باید گفت بعضی از افراد به خصوص در خارج از کشور تسترهایی دارند که به کمک آن موزانایت را از الماس تشخیص می‌دهند.

یکی از روش‌های کار این تسترها بررسی انتقال الکتریسته است تا تفاوت موزانایت و الماس مشخص گردد. از آنجا که تشخیص موزانایت از الماس کار دشواری است و از طرفی در کشور ما ممکن است این ادوات آزمایش وجود نداشته باشد و یا خرید آن به صرفه نباشد، برای این که تشخیص موزانایت باید از افراد خبره کمک گرفت و اگر قصد خرید یک موزانایت را دارید حتما به افراد و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. هر چند شما اکنون با اطلاع از این که سنگ موزانایت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، می‌توانید خریدی آگاهانه را تجربه کنید.

انواع مویزنیت های در بازار

مویزنایت کلاسیک :

این نمونه که جزو اولین مویزنایت های ساخته شده توسط بشر هستند، بی رنگ نیستند. در حقیقت بسیاری از موزنایت های کلاسیک شبیه الماس های سرتیفیکت شده GIA با رنگ K یعنی زرد (quite yellow) هستند. به علاوه زیر نور، این دسته سایه رنگ زرد مایل به سبز (greenish-yellow) نشان میدهند. به همین دلیل بود که چارز و کلارد از پیشگامان تولید مویزنایت جواهری، به فکر ساخت دو نوع دیگر شبیه الماس شفاف و بی رنگ بیوفتند.

 مویزنیت بی رنگ و نزدیک به بی رنگ

FOREVER ONE لقبیست برای دسته ای از مویزنایت های نزدیک به بی رنگ که بعد از تلاش های دو دانشمند Charles & Colvard برای اولین بار تولید شد. آزمایشات بعدی آنها سبب شد که موزنیت هایی کاملا بی رنگ همانند الماسی با رنگ E تولید کنند. انواع سایز و تراش مختلف سبب شد که از استقبال خوبی برخوردار شوند.

کاربرد موزنایت در صنعت

بدلیل رسانندگی گرمایی همانند الماس از مویزنایت سنتتیک در الکترونیک و کاربردهای حرارتی استفاده میشود. سختی بالای مویزنایت سبب شده که در آزمایش‌های فشار بالا مانند سندان الماس بکار برد. از آنجا که الماس‌های بزرگ معمولاً خیلی گران هستند، در آزمایش‌های که نیاز به سندان بزرگتر دارد معمولاً از مویزنایت مصنوعی استفاده می‌شود.

ادوارد جی آچسن (1983) به نظر می رسد اولین کسی بود سختی و پتانسیل آن را به عنوان ساینده به رسمیت شناخت. او کاربید سیلیکون را به طور تصادفی درحالی که تالش برای رشد الماس با عبور یک قوس الکتریکی بینالکترودهای کربنی از طریق ترکیبی از کربن و خاک رس (یک سیلیکات آلومینیوم) ساخت. او ماده جدید را “کربوراندوم” نام نهاد که بعدا به نام تجاری تبدیل شد. پس از آن، او با استفاده از ترکیبی از کربن و شن و ماسه عملکرد بهتری به دست آورد. این روش هنوز نیز برای تولید کاربید سیلیکون های ساینده استفاده می شود.

انگشتر موزانایت

انگشتر موزانایت(سنگ طبیعی)
انگشتر موزانایت(سنگ طبیعی)

موزانایت در انواع زیورآلات به کار می‌رود اما می‌توان گفت استفاده آن به عنوان نگین انگشتر بسیار شاخص است. در بین انگشترها نیز، انگشتر و حلقه ازدواج بیشترین کاربرد و میزبانی را برای سنگ موزانایت دارد. اکنون شما با دانستن این که سنگ موزانایت چیست و چه ویژگی‌هایی‌ دارد به خوبی به اهمیت انتخاب این سنگ برای حلقه ازدواج می‌توان پی برده‌اید. بسیاری از خانم‌ها علاقه دارند که یک سنگ الماس‌مانند روی انگشتر ازدواج خود داشته باشند و موزانایت از جهت صرفه اقتصادی در عین زیبایی برای این هدف بسیار مناسب است.

گذشته از زیبایی ظاهری موزانایت، این سنگ با درجه سختی بالای خود در برابر ساییدگی و شکستن بسیار مقاوم است. از آن جا که انگشتر ازدواج معمولا همیشه در دست قرار دارد و ممکن است با اشیا برخورد کند یا به هر دلیلی ضربه ببیند، مقاوم بودن آن بسیار مهم است تا برای استفاده روزانه مناسب باشد. پس از این نظر هم موزانیت جزو بهترین انتخاب‌ها برای انتخاب حلقه ازدواج است.

نکته دیگری نیز در رابطه با انتخاب موزانایت برای حلقه ازدواج وجود دارد که ممکن است برای کسانی که به مفهوم نمادین اشیا اهمیت می‌دهند جالب باشد؛ از آن‌جا که موزانایت یک سنگ با دوام و محکم است، انتخاب آن می‌تواند نشان‌دهنده و امیدبخش یک پیوند ناگسستنی و قوی و یک رابطه پایدار باشد.

بعضی مدل‌های انگشتر، نگین الماس و موزانایت را توامان دارند. هم‌نشینی الماس و موزانایت می‌تواند بسیار زیبا باشد. از آن‌جا که الماس و موزانایت در نگاه کلی یکسان به نظر می‌رسند، در کنار وجود این هارمونی، تفاوت درخشش و انعکاس نور از این دو سنگ ترکیبی چشم‌گیر ایجاد می‌کند.

الماس روسی مصنوعی چیست؟

سنگ موزنایت امروزه در طبیعت کاملاً نادر و کمیاب شده است، یافتن سنگ روسی به صورت طبیعی به دلیل کمیابی آن بسیار دشوار است با این‌ وجود مشخصات و فاکتورهای بسیار جالب در این سنگ سبب شده  تا در حال حاضر بتوان این سنگ را به‌ صورت مصنوعی در آزمایشگاه نیز ساخت.

بعدها öns Jacob Berzelius  توانست به‌ واسطه  شناختن نوع سیلیکون موجود در آن، این سنگ را به‌ صورت مصنوعی در آزمایشگاه تولید کنند و با آغاز سال 1998 میلادی اولین جواهرات موزانایت وارد بازارهای اروپایی شد.

بعدها و باگذشت زمان به‌ تدریج محبوبیت مویزنیت از الماس نیز پیشی گرفت چرا که از طرفی مقرون‌ به‌ صرفه تر از الماس بود و از سوی دیگر خریداران نگرانی‌هایی در مورد عملیات استخراج آن نداشتند.

خاصیت های الماس روسی (مویزنیت)

خواص ماورائی الماس روسی چیست ؟

  • با استفاده از موزانایت می‌توانید روح خود را پاک‌ کنید.
  • این سنگ قیمتی سبب ایجاد حالات معنوی در ذهن فرد می‌شود.
  • این سنگ موجب بهبودی جسمی در هنگام استفاده از سایز سنگ‌های قیمتی می‌شود.
  • فرد می‌تواند از قدرت این گوهر جهت تجدید ایمان و التیام آن استفاده کند
  • در دیار با افراد جدید موجب به تقویت تمرکز در فرد گردیده و از وی محافظت می‌کند
  • موجب از بین رفتن افسردگی و ناراحتی‌های عاطفی می‌شود.

خواص فیزیکی الماس روسی چیست ؟

  • خواص فیزیکی و درمانی این سنگ ارزشمند بسیار مشابه به سنگ زمرد و خواص بی نظیر آن می باشد .
  • این سنگ قیمتی در سلامت قلب و سیستم گردش خون بسیار مؤثر عمل می‌کند
  • از دیگر خواص الماس روسی ( مویزنیت ) میتوان به افزایش شانس و اقبال در فرد دارنده این گوهر اشاره کرد.
  • الماس روسی سبب تقویت و گشایش چاکراهای بالا و پایین گردیده و قدرت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

رنگ های الماس روسی چیست؟

رنگ الماس روسی یا همان سنگ موزنایت می‌تواند با توجه به طیف رنگی نوری محیطی که در آن قرار دارد، تفاوت داشته باشد که در ادامه برخی از رنگ‌های متداول این سنگ قیمتی را بررسی خواهیم کرد

  • بی‌رنگ: این نوع از موزانایت اغلب با الماس‌های درجه K مقایسه می‌شوند.
  • سبز: رنگ سبز کمرنگی به دلیل شکست تور در این نوع گوهر ایجاد می‌گردد.
  • زرد: این رنگ به دلیل ایجاد هزاران درخشش نور در موزانایت پدید می‌آید
  • آبی: در ساخت و ایجاد این رنگ از مقداری سنگ تانزانایت دخیل بوده است
  • سیاه: این نوع مویزنیت یک سنگ قیمتی محافظ است.

مفهوم شارژ و نگهداری الماس روس چیست؟

الماس روسی یا همان سنگ روسی به دلیل سختی بالایی که دارد می‌بایست جدا از سایر سنگ‌ها و جواهرات قیمتی نگهداری شود چرا که ممکن است باعث ایجاد خراش بر روی آن‌ها شود اما شرایط نگهداری خاصی نیاز ندارد.
برای تمیز نگه‌ داشتن آن می‌توانید از یک برس نرم یا مسواک همراه با مواد شوینده ملایم استفاده کنید. پس‌ از آن گوهر را با آب سرد شستشو داده و درنهایت با پارچه میکرو فیبر خشک‌ کنید.

محصولات ما

آموزش طراحی با سنگ های کلاسیک فرگاه ( به زودی )

تومان
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است..

ابزار محرابی 45

2,890,000 تومان
باند حجیم محرابی
محصول طراحی و ثبت شده توسط فرگاه
کاربرد در سینه کفتری - قاب پنجره و باند ها ، ورودی ها و ستون های تجاری
وزن این قطعه حدود 27 کیلوگرم میباشد و بسیار حجیم میباشد .

ارسال نمونه جنس بهمراه کاتالوگ

تومان
یک نمونه سنگ چفت ده سانتی با کیفیت سطح مات و براق بهمراه کاتالوگ برای شما ارسال میشود.

باند گل رز 38

2,875,000 تومان
باند کلاسیک گل رز محصول طراحی و ثبت شده توسط مهندس سعید فرگاه . این محصول شبیه باند طنابی یا

باند گلبرگ 45

2,127,500 تومان
باند حجیم گلبرک محصول طراحی و ثبت شده توسط فرگاه کاربرد در سینه کفتری های کلاسیک بزرگ ، باند ها

بتن اکسپوز 60 در 60

تومان
سنگ پلاک بتن اکسپوز با ابعاد 60 در 60 با جنس انحصاری فرگاه متفاوت با بتن اکسپوزهای بتنی موجود در

پکیج های آموزشی ما

خرید پکیج فایل فرگاه (کلاسیک)

590,000 تومان
پکیج  >>>>>>>>آموزش<<<<<<  بزودی  منتشر میشود … کسب درآمد امن  F–COIN سیستم سهامی فرگاه دیزاین امن ترین بستر برای کسب درآمد 

خرید پکیج فایل فرگاه مدرن

590,000 تومان
پکیج  >>>>>>>>آموزش<<<<<<  بزودی  منتشر میشود … به کمک محصولات مدرن پروژتون رو شبیه پروژه زیر طراحی کنید و کسب درآمد

پکیج های آموزشی ما

دفتر شوروم مرکزی

ین پروژه به ابعاد ۲۰ متر در ارتفاع ۱۲ متر با سازه کاملا مستقل و نمایی بسیار حجیم از صفر تا صد با استفاده از محصولات اختراع و تولید شده توسط مهندس فرگاه (موسس کارخانه) طراحی و ساخته شده است، این پروژه نمایشی است از قدرت  طراحی نما، طراحی محصول، دانش تولید و متریال انحصاری، دانش طراحی سازه و اجرا، اعتبار و تکنولوژی.

محصولات اختراع شده سنگی ما با فرمولاسیون انحصاری و تکنولوژی بروز  وارد ایران شده و بصورت بومی سازی در حال تولید است و معماران میتوانند به کمک این پازل ها نما های مدرن و کلاسیک را بسازند…

دیدگاهی در مورد “نمای مدرن و همه چیز درباره آن

  1. جمشید گفت:

    ۲۰×۳۰ زمین برای دیوار کشی ۳متر ارتفاع چند در میایدزمین ۶۰۰ متری

    1. عرفان تقی پور گفت:

      از طریق صفحه تماس با ما درباره قیمت با ما در ارتباط باشید.

  2. حنیف گفت:

    درود بر شما🍃از طرحها و ظرافت اونها بینهایت مشعوف شدم و تبریک میگم. احتمالا اکسسوری برای نمای رومی ( مجسمه، آب نما ، گلدان ) هم تولید می کنید؟ ممنونم

  3. از مطلب بسیار خوبتون تشکر. ما برای مقاوم سازی اسکلت و ساختمان استفاده کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید