مقالات

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد یکی از نخستین مساجد ایران به حساب می‌آید که در قرن دوم تا سوم هجری قمری ساخته شد. این مسجد تک ایوانی که از جاهای دیدنی بروجرد به شمار می‌رود، از بخش‌هایی نظیر حیاط مرکزی، ایوان، فضای گنبدخانه و شبستان‌های اطراف آن و شبستان زمستانی تشکیل شده است. مسجد جامع در سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و همچون شناسنامه‌ای برای بروجرد محسوب می‌شود که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

هرآنچه باید درباره مسجد جامع بروجرد بدانید:

این مسجد یکی از مهمترین آثار معماری دینی و تاریخی استان لرستان واقع در شهر بروجرد است.

این مسجد در سال 1286 هجری قمری ساخته شده و پس از چندین بازسازی و توسعه در طول سالیان اخیر به شکل فعلی خود درامده است.

ویژگی‌های بارز این مسجد شامل قوس‌ها، تزئینات هنری به شیوه‌های مختلف از جمله معماری بتنی، سفال، سنگ‌نگاری و مینایی می‌باشد. این مسجد دارای عرصه‌ی روي انداز و پوستة ابريشمی است.

این مسجد به‌عنوان یکی از مراکز فرهنگی و مذهبی شهر بروجرد محسوب می‌شود و هر ساله جمعیت زیادی از مردم و زائران برای انجام عبادات و مشارکت در مراسم‌های دینی به این مکان می‌آیند.

مسجد جامع بروجرد کجاست؟

 مسجد جامع بروجرد
مسجد جامع بروجرد

این مسجد در استان لرستان واقع شده و آدرس دقیق آن به صورت زیر است:
خیابان امام خمینی، برجرد، استان لرستان، ایران.

معرفی مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد یکی از معروف‌ترین مساجد استان لرستان و جای خوابگاه زیبای هزاران مسلمان استان است.

این مسجد در مرکز شهر بروجرد، در خیابان امام رضا واقع شده است و با طراحی زیبا و معماری خاص خود، جذب توجه گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور شده است.

مسجد جامع بروجد دارای یک بنا با ساختار زیبا و آراسته است که دارای سایز و فضایی بزرگ است و آماده پذیرایی از نمازگزاران و زائران می‌باشد. این مسجد دارای مناره‌ای زیبا و بلند است که از فاصله دور نمایان و به شهر بروجرد جلال می‌بخشد.

مسجد جامع بروجرد با برنامه‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی متنوعی نیز مانند تلاوت قرآن، مراسم عید و مناسبت‌های دینی و مذهبی تحت پوشش موکب عباس را به همراه دارد که برخی از آنها مورد استقبال و احترام بسیار بیشتری قرار گرفته و جوامع بروجردی و یا سایر استان‌ها و کشورهای اسلامی، همواره این محل را از دست نمی‌دهند.

تاریخچه مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد یکی از قدیمی‌ترین و مهم ترین مساجد شهر بروجرد است که در استان لرستان واقع شده است. تاریخچه این مسجد به دوران صفویه بازمی‌گردد و در زمان شاه عباس اول بنا شده است.

این مسجد ابتدا به نام «مسجد آقا بزرگ» شناخته می‌شد ولی در دوران قاجاریه به نام مسجد جامع شناخته شد.

معماری مسجد جامع بروجرد به سبک ایرانی و شاهنشاهی بوده و دارای سه بعلی است. در زمان شاه عباس اول تازه بنایی کردند که بعلی اول از طرف جنوب و بعلی دوم از طرف شمال و بعلی سوم از جنوب شرق دیده می‌شود.

مسجد جامع بروجرد تا قرن یازدهم هجری برجسته ماند و قسمتی به سبب زلزله‌های تاریخی خراب شد. اما در زمان قاجاریه با اقدامات مجدد و بازسازی‌هایی در چندین دهه دیگر، کاملاً بازسازی شد و از جا و جودی خود خبردار شده است.

امروزه مسجد جامع بروجرد یکی از مراکز مهم مذهبی و فرهنگی شهر بروجرد می‌باشد و هر ساله موقعیت خاص و مقام خاصی برای برگزاری مراسم و آیین‌های مذهبی دارد.

معماری مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین مساجد استان لرستان است. این مسجد در شهر بروجرد، واقع شده و از دوره زندیه ها به عنوان ایرادزنگ خوانده می‌شده. مسجد جامع بروجرد دارای معماری باشکوه و زیباست که نمای خارجی آن از آجر و سنگ ساخته شده و دارای یک مناره زیبا نیز می‌باشد.

در طول زمان، این مسجد تعدادی تغییرات و بازسازی ها را تجربه کرده است، اما همچنان به عنوان یکی از مهمترین آثار معماری دینی در استان لرستان شناخته می‌شود. این مسجد جزو مکان‌های تاریخی و گردشگری شهر بروجرد محسوب می‌شود و بسیاری از گردشگران و زائران در طول سفرهای خود به استان لرستان، این مکان زیبا را بازدید می‌کنند.

بخش های مسجد جامع بروجرد

 مسجد جامع بروجرد
مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد که یکی از مهمترین و معروف‌ترین مساجد استان لرستان واقع در شهر بروجرد است، از بخش های مختلفی تشکیل شده است که به شرح زیر است:

  1. محراب: قسمتی از مسجد که برای امامت و اقامت نماز تعیین شده است. این قسمت معمولاً با کاشی‌های زیبا و نقوش قرآنی آراسته می‌شود.
  2. مناره: برج یا ستونی است که اغلب در نزدیکی مسجد واقع شده و برای اذان‌خوانی و اعلان وقت‌های نماز استفاده می‌شود.
  3. حرم: محلی که قبر امام زمان یا سایر امامان و اشخاص معروف اسلامی در آنجا واقع شده است.
  4. مئذنه: بنایی است که معمولاً در بخشی از مسجد برای اذان‌خوانی و اعلان اذان استفاده می‌شود.
  5. سرداب: بخشی از مسجد که معمولاً برای نگهداری اسلحه‌ها یا اموال اهدایی به مساجد استفاده می‌شود.

نکات بازدید از مسجد جامع بروجرد

  1. احترام مکان مقدس مسجد را حفظ کنید و از رفتارهای محترمانه و ادبی پیروی کنید.
  2. پوشش مناسب برای بازدید از مسجد انتخاب کنید، زنان باید حجاب مناسب داشته باشند.
  3. پیش از ورود به مسجد، کفایت وضو به خوبی انجام دهید.
  4. قبل از ورود به مسجد، کفایت وضو به خوبی انجام دهید.
  5. در حالی که داخل مسجد هستید، به نظافت و تمیزی محیط توجه کنید و از هر گونه آشفتگی و بی ادبی پرهیز کنید.
  6. به مکان‌های مکتوب و نشانه‌های دیدنی در مسجد توجه کنید و از زیبایی معماری و هنر مسجد لذت ببرید.
  7. از امکانات مسجد مانند کتابخانه، موزه، و باغ مسجد بهره ببرید و به نقش مسجد در فرهنگ و تاریخ محلی توجه کنید.
  8. هنگام دیدار مسجد، به عبادات و نمازهایی که در آنجا انجام می‌شوند توجه کنید و از شرکت در آنها استقبال کنید.
  9. در پایان بازدید، دعا کنید و از فرصتی که برای زیارت مسجد داشتید سپاسگزاری کنید و انرژی مثبت و آرامش پیدا کنید.

بنای مسجد جامع بروجرد

 مسجد جامع بروجرد
مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و مذهبی شهر بروجرد در استان لرستان است. این مسجد در میانه شهر بروجرد واقع شده و از زمان قاجاریه به‌عنوان یکی از مراکز مذهبی و اجتماعی مهم شهرشناخته‌شده است.

بنای مسجد جامع بروجرد دارای معماری بسیار زیبا و منحصر به فردی است. در طول زمان بارها و بارها بازسازی و تعمیراتی انجام شده و امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر بروجرد تبدیل شده است.

این مسجد هر روز اقشار مختلفی از مردم این شهر و گردشگرانی که به بروجرد سفر می‌کنند را به خود جلب می‌کند. امکانات و خدمات مذهبی و فرهنگی در داخل مسجد جامع بروجرد بسیار خوب و مناسب است و همه‌ی علاقه‌مندان به بازدید از این بنا می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

شبستان مسجد جامع بروجرد در ضلع شمالی آن قرار دارد

در جنوب صحن مسجد جامع بروجرد، گنبد و ایوان اصلی مسجد که قدیمی ترین بخش آن است قرار دارد و در ضلع شمالی نیز شبستان مسجد با ارتفاعی کمتر از سایر بخش‌ها قرار گرفته که در تابستانها فضای خنکی را ایجاد می‌کند. ایوان جنوبی دارای دو گلدسته است که بعدها به مجموعه افزوده شده است.

ز دیگر دیدنی‌های مسجد جامع بروجرد، منبر چوبی مسجد است که نه عدد پله دارد و اینک در ایوان میانی مسجد قرار گرفته است. البته منظور از منبر پله‌های آن نیست بلکه حکاکی روی این منبر از آن اثری دیدنی و ماندگار به وجود آورده است.

حکاکی روی این منبر، تاریخ هزار و شصت و هشت هجری قمری را نشان می‌دهد. سازنده آن، یارمحمد نجار بوده است. در بین اهالی بروجرد شایع است که حسن مجتبی دومین امام شیعیان سفری به بروجرد داشته و بر بالای این منبر سخنرانی کرده است که با توجه به تاریخ ساخت منبر و نبودن اطلاعات کافی، امری نادرست می‌نماید.

از دیگر دیدنی‌های مسجد جامع بروجرد، منبر چوبی مسجد است

قسمت اصلی مسجد جامع بروجرد فضایی گنبددار است که ایوانی هم در برابر آن قرار گرفته است. مطابق با آنچه که در قرون ۴ و ۵  قابل بررسی است و همچنین الحاقات و تعمیرات آن می توان متوجه شد که محوطه سازی مسجد در قرون بعدی صورت گرفته است.

در زمان سلجوقیان بنا آباد بوده و اعتبار زیادی داشته است. در همین دوره تزییناتی به بنا افزوده شد. تزیینات مسجد، تزییناتی بر پایه آجر است و در حد مختصری هم تزیینات کاشی‌کاری و تزیینات گچ‌کاری در آن به چشم می‌خورد. کتیبه‌ای آجری نیز از این دوره باقی مانده است. این کتیبه آجری، به خط کوفی در دیوار جنوبی گنبدخانه و بالای محراب گواه این مطلب است. متن کتیبه چنین است:

«بسم الله اللهم اغفر امر هذه القبه الصدر لا جل مجدالدین جمال الاسلام عزالملک ابوالعز محمد بن طاهر بن سعید اطا اله بقائه».

قدمت مسجد جامع بروجرد به قرن دوم و سوم هجری برمیگردد

. این مسجد یکی از کهن‌ترین و مهمترین مساجد شهر بروجرد در استان لرستان ایران است و از آثار تاریخی و فرهنگی این شهر محسوب می‌شود. از زیبایی‌های معماری این مسجد می‌توان به آجرکاری‌های زیبا، گنبدهای بزرگ و زیبا، مناره‌های بلند و نمادهای دینی که بر روی دیوارها و درب‌های آن حک شده اشاره کرد. این مسجد هر ساله مورد استقبال مسلمانان و گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد و از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود.

مسجد جامع بروجرد در سال 1314 در فهرست آثار ملی ثبت‌ شده است

. این مسجد، یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مساجد استان لرستان است که در شهر بروجرد واقع شده است. این مسجد به سفارش حاج محمدعلی دولابی، که یکی از تجار بزرگ و ساکنان معروف بروجرد در زمان پهلوی اول بود، در دوره قاجاریه بنا شد. این بنا دارای معماری زیبا و منحصر به فردی است که زیبایی‌های فرهنگی و هنری ایران را در خود جای داده است. امروزه این مسجدیکی از مراکز مذهبی و گردشگری مهم شهر است و هر ساله جمعیت زیادی از مردم و زائران به این مکان مقدس می‌آیند.

مختصری از تاریخ مسجد جامع بروجرد

 مسجد جامع بروجرد
مسجد جامع بروجرد

این مسجد به عنوان یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد شهر بروجرد، استان لرستان در ایران محسوب می‌شود. ابتدا در دوره صفویه ساخته شده و سپس در دوره قاجاریه بازسازی و توسعه یافته است. معماری زیبا و منحصر به فرداین مسجد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان و مسافران را به خود جلب کرده و از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این شهر بوده است.

چهارطاقی چیست؟

چهارتاقی به بناهایی گفته می شود که دارای قاعده ی مربع هستند و از چهار پایه با چهار تاق تشکیل شده اند.

چارتاقی تعریفی اختصاصی و عمومی دارد، در تعریف اختصاصی، چارتاقی‌ های منفردی با عمر تقریبی دو هزار تا ۱۵۰۰ سال را گویند که در نواحی گوناگون ایران دیده می‌شوند و با همین نام شناخته می‌گردند.

این چارتاقی ‌ها، بناهای بزرگ و مستقلی هستند که عناصر معماری دیگری در آنها بکار نرفته و حتی بدون دیوار محاطی و در یا پنجره هستند. نوع دیگری از چهارتاقی ها در ایران وجود دارد که به دلیل شباهت فراوانی که با چارتاقی های منفرد دارا هستند با تعریف این چهارتاقی ها اشتباه گرفته می شوند.

این بناها با اینکه در ظاهر شبیه چارتاقی‌ ها هستند، اما تفاوت‌های بسیار اساسی و مهمی با یکدیگر دارا می باشند. این شبه ‌چارتاقی ‌ها، بناهایی کوچک با ساختی ساده هستند که معمولاً در سده‌ های اخیر ساخته شده‌ اند. شبه‌چارتاقی‌ها به منظور پوشش قبر، سایبان، خانه باغی، بقعه، و کارکردهای روزمرهٔ دیگری شبیه آن برپای شده‌اند. همچنین در شهرهای اردستان و زواره و برخی شهرهای جنوب کویر، بادگیرهایی چارتاقی ‌مانند بر بام سرسرای خانه‌ ها می‌ سازند که آنها را نیز چارتاق می‌ نامند.

کاربری سازه های چهارطاقی عموما در بسیاری از بناهای باستانی اعم از کاخ ‌ها، مسجدها، امامزاده ‌ها و نیایشگاه‌ ها، کلیساها و بسیاری از بناهای دیگر دیده می ‌شود که صحن اصلی و اتاق میانی این بناها با معماری چارتاق طراحی و ساخته شده است.

مسجد جامع بروجرد در حال حاضر

این مسجد یکی از مکان‌های مذهبی مهم و معروف در شهر بروجرد است. این مسجد وسیع و زیبا در قلب شهر واقع شده و هر روز تعداد زیادی از مردم برای انجام نماز و عبادت به آنجا می‌آیند.

معماری زیبا و بزرگراهی این مسجد باعث شده تا از دور توجه هر کسی را به خود جلب کند. این مسجد جایگاه مهمی در زندگی اجتماعی و مذهبی مردم بروجرد دارد و مکانی محبوب برای انجام فعالیت‌های دینی و مذهبی است.

ممنون که تا اینجای پست همراه ما بودید

محصولات ما

آموزش طراحی با سنگ های کلاسیک فرگاه ( به زودی )

تومان
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است..

ابزار محرابی 45

2,890,000 تومان
باند حجیم محرابی
محصول طراحی و ثبت شده توسط فرگاه
کاربرد در سینه کفتری - قاب پنجره و باند ها ، ورودی ها و ستون های تجاری
وزن این قطعه حدود 27 کیلوگرم میباشد و بسیار حجیم میباشد .

ارسال نمونه جنس بهمراه کاتالوگ

تومان
یک نمونه سنگ چفت ده سانتی با کیفیت سطح مات و براق بهمراه کاتالوگ برای شما ارسال میشود.

باند گل رز 38

2,875,000 تومان
باند کلاسیک گل رز محصول طراحی و ثبت شده توسط مهندس سعید فرگاه . این محصول شبیه باند طنابی یا

باند گلبرگ 45

2,127,500 تومان
باند حجیم گلبرک محصول طراحی و ثبت شده توسط فرگاه کاربرد در سینه کفتری های کلاسیک بزرگ ، باند ها

بتن اکسپوز 60 در 60

تومان
سنگ پلاک بتن اکسپوز با ابعاد 60 در 60 با جنس انحصاری فرگاه متفاوت با بتن اکسپوزهای بتنی موجود در

پکیج های آموزشی ما

خرید پکیج فایل فرگاه (کلاسیک)

590,000 تومان
پکیج  >>>>>>>>آموزش<<<<<<  بزودی  منتشر میشود … کسب درآمد امن  F–COIN سیستم سهامی فرگاه دیزاین امن ترین بستر برای کسب درآمد 

خرید پکیج فایل فرگاه مدرن

590,000 تومان
پکیج  >>>>>>>>آموزش<<<<<<  بزودی  منتشر میشود … به کمک محصولات مدرن پروژتون رو شبیه پروژه زیر طراحی کنید و کسب درآمد

پکیج های آموزشی ما

دفتر شوروم مرکزی

ین پروژه به ابعاد ۲۰ متر در ارتفاع ۱۲ متر با سازه کاملا مستقل و نمایی بسیار حجیم از صفر تا صد با استفاده از محصولات اختراع و تولید شده توسط مهندس فرگاه (موسس کارخانه) طراحی و ساخته شده است، این پروژه نمایشی است از قدرت  طراحی نما، طراحی محصول، دانش تولید و متریال انحصاری، دانش طراحی سازه و اجرا، اعتبار و تکنولوژی.

محصولات اختراع شده سنگی ما با فرمولاسیون انحصاری و تکنولوژی بروز  وارد ایران شده و بصورت بومی سازی در حال تولید است و معماران میتوانند به کمک این پازل ها نما های مدرن و کلاسیک را بسازند…

دیدگاهی در مورد “نمای مدرن و همه چیز درباره آن

  1. جمشید گفت:

    ۲۰×۳۰ زمین برای دیوار کشی ۳متر ارتفاع چند در میایدزمین ۶۰۰ متری

    1. عرفان تقی پور گفت:

      از طریق صفحه تماس با ما درباره قیمت با ما در ارتباط باشید.

  2. حنیف گفت:

    درود بر شما🍃از طرحها و ظرافت اونها بینهایت مشعوف شدم و تبریک میگم. احتمالا اکسسوری برای نمای رومی ( مجسمه، آب نما ، گلدان ) هم تولید می کنید؟ ممنونم

  3. از مطلب بسیار خوبتون تشکر. ما برای مقاوم سازی اسکلت و ساختمان استفاده کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید