مقالات

همه چیز درباره کلیسای لاساگرادا فامیلیا

کلیسا لاساگرادا فامیلیا Basilica de la sagrada familia که به آن Sagrada familia هم گفته می‌شود یک کلیسای بزرگ کاتولیک روم در بارسلونای اسپانیا است که به صورت نا‌تمام مانده است. طراحی این کلیسا توسط معمار اسپانیایی (آنتونی گائورا) در سال 1852-1926 انجام شده است. در 7 نوامبر 2010 پاپ بندیکت شانزدهم (Pope benedict) این کلیسا را به خود اختصاص داد و آن را به عنوان یک کلیسای جزئی و کوچک معرفی کرد. در 19 مارس 1882 ساخت لاساگرادا فامیلیا تحت نظر فرانسیسکو دپائولا دلویلار (Francisco de paula del villar) مجدد آغاز شد و در سال 1883 هنگامی که دلویلار استعفا داد, گائودی به عنوان معمار اصلی انتخاب شد و پروژه را به سبک معماری خود تغییر داد.

لاساگرادا فامیلیا(طراحی نما)
لاساگرادا فامیلیا(طراحی نما)

تاریخچه کلیسا لاساگرادا فامیلیا

ساخت کلیسای لاساگرادا فامیلیا در سال ۱۸۸۲ با ایده یک کتاب فروش آغاز شده است. معمار این سازه باشکوه آنتونی گائودی است که با ترکیبی از سبک گوتیک و سبک ابداعی خود لا ساگرادا فامیلیا را خلق کرده است. پاپ بندیکت شانزدهم در سال ۲۰۱۰ با وجود ناقص بودن ساختمان مراسم افتتاحیه را انجام داد. با توجه به اینکه منبع درآمد و هزینه ساخت لاساگرادا فامیلیا از کمک های مردمی جمع می شود، روند ساخت به کندی صورت می گیرد. همچنین به خاطر جنگ های نظامی اسپانیا توقف هایی هم در ساخت این سازه پیش آمده است. با توجه به پیش بینی های انجام شده در سال ۲۰۲۶ ساخت این مجموعه به پایان خواهد رسید. مورد جالب توجه این است که با وجود ناتمام بودن لاساگرادا فامیلیا باز هم این کلیسا در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و جزو پربازدید ترین مکان های گردشگری در کشور اسپانیا است.

معماری کلیسا ساگرادا فامیلیا

هدف گائودی از طراحی این سازه ترویج عقاید مسیحیان از طریق معماری و زیبایی های ساختمان بوده است تا پیام مبلغان مسیحی را منتقل کند. معماری گائودی تلفیقی از سازه ها، اشکال و هندسه جدید است که از طبیعت الهام گرفته شده و رنگ و نور نیز نقش اساسی ایفا می‌کنند. بر همین اساس هر یک از ۱۸ برج معنای به خصوصی دارند. در بخش میانی برجی مربوط به حضرت عیسی است و ۴ برج اطراف آن نشان دهنده ۴ انجیل هستند. برج بالای محراب نیز با ستاره ای مزین شده که نمادی از حضرت مریم مقدس است و ۱۲ برج دیگر هم نشان دهنده حواریون هستند. از هر سمتی به کلیسا بنگرید، ۱۸ برج با شکوه را خواهید دید. حالت عمودی و ارتفاع بسیار زیاد برج های کلیسا طوری طراحی شده اند که نشانگر عروج به سمت پروردگار هستند.

لاساگرادا فامیلیا(طراحی نما)
لاساگرادا فامیلیا(طراحی نما)

نماد کلیسای لاساگرادا فامیلیا

در میان ستون ها و بر روی سقف، پنجره های رنگی طلایی و سبز دیده می شوند که برای افزایش ورود نور به درون ساختمان طراحی شده اند. کاشی های داخلی نیز با انعکاس نور بر روشنایی داخلی می افزایند.

تاثیر کلیسای ساگرادا فامیلیا بر آینده

گائودی همان روز اولی که شروع به ساخت کلیسا ساگرادا فامیلیا کرد کاملا می‌دانست که ساخت و تمام شدن این اثر او تا قرن‌ها طول می‌کشد و به همین دلیل است که بیشترین تمرکز خود را روی نمای جلویی آن گذاشت، او دوست داشت تا نسل‌های آینده این راه او را ادامه دهند و پروژه‌ای که او شروع کننده‌اش بود را به پایان برسانند. گائودی سعی کرد تا ساخت این بنا را کاملا توضیح دهد و مشخص کند، با این حال فقط توانست جزئیات قسمت‌های اصلی سازه را تمام کند که شامل: قسمت مرکزی، قسمت زیارتگاه و نمای درخشش است. این سه قسمت الهام بخش ساخت بخش‌های دیگر در آینده مثل برج های مرکزی بودند.

لاساگرادا فامیلیا(طراحی نما)
لاساگرادا فامیلیا(طراحی نما)

طراحی (DESIQN) کلیسا ساگرادا فامیلیا

سبک Sagrada familia سبکی متفاوت با اواخر گوتیک است. نیکولوس پوسنر (Nikolaus pevsner) خاطر نشان می‌کند که به همراه چارلز رنی (Charles rennie) در گلاسگو (Glasgow) سبک Art nouveau را بسیار فرا‌تر از کاربرد معمول خود انجام داد .

نماد گرایی (SYMBOLISM) در کلیسا ساگرادا فامیلیا

سرا‌سر دکوراسیون کلیسا به شکل کلماتی از آیین تقدیر و مناجات است. به طور مثال راه پله با کلماتی از جمله Hosanna وExcelsis تزیین شده است. در‌های بزرگ که بخشی از مصائب عیسی مسیح هستند به زبان‌های مختلف (عمدتا کاتالائی) تزئین شده‌اند. هر کدام از 3 ورودی نمایانگر 3 فضیلت است: ایمان, امید و عشق که هر یک از آنها به بخشی از زندگی عیسی مسیح اختصاص داده شده است.

بخش های کلیسای لا ساگرادا فامیلیا

در این کلیسا زندگی حضرت مسیح در سه بخش اصلی به تصویر کشیده شده است: تولد و ورود وی به اورشلیم، مرگ و رستاخیز حضرت مسیح، وضعیت کنونی و آینده درخشان.
بخش تولد مسیح: این بخش در سال های ۱۸۹۴ تا ۱۹۳۰ ساخته شده و نخستین بخشی است که تکمیل گردیده است. این قسمت نمایان گر ولادت حضرت عیسی است. سه رواق این بخش با دو ستون از هم جدا شده اند که در انتهای هر ستون یک لاک پشت آبی و یک لاک پشت خشکی زی دیده می‌شود که هر یک نماد دریا و خشکی اند. همچنین در هر طرف دروازه دو آفتاب پرست وجود دارند که نماد تغییر و تحول هستند. این بخش در سمت شرق کلیسا قرار دارد و به هنگام طلوع خورشید تولد حضرت مسیح به شکوه نمایش داده می شود.

بخش مصائب مسیح: این بخش شمایلی تلخ، ساده و بی آلایش دارد. با خطوط ساده و زمخت ساخته شده اند؛ به طوری که رنج های مسیح به هنگام به صلابه کشیده شدن را به تصویر کشیده اند. ساخت بخش مصائب مسیح در سال ۱۹۵۴ آغاز شده و در سال ۱۹۷۶ به اتمام رسیده است. این بخش نیز در سمت غربی مجموعه لاساگرادا فامیلیا قرار دارد و به هنگام غروب در مقابل نورهای نارنجی و حزن انگیز خورشید قرار می‌گیرد و صحنه های دلخراش مرگ مسیح را نشان می دهد.

بخش شکوه و عظمت: ساخت این بخش در سال ۲۰۰۲ آغاز شده و جزو اصلی ترین بخش کلیساست و جایگاه والای ایشان به تصویر کشیده شده است.

لاساگرادا فامیلیا(طراحی نما)
لاساگرادا فامیلیا(طراحی نما)

امکانات کلیسای لاساگرادا فامیلیا

این کلیسا شامل امکاناتی است؛ مانند موزه که شامل طراحی ها، عکس ها، نمونه های اصلی تعمیر شده و نمونه های بازسازی شده است. در مجموعه سفر که بازدید از مدل های آزمایشی، سفری به زندگی و کار آنتونی گائودی امکانپذیر است. همچنین با ریشه های لاساگرادا فامیلیا و معماران این کلیسا آشنایی بیش تری خواهید داشت. آواز خوانی که مخصوص گروه های کر است و به مدت ۲۰ دقیقه اجرا خواهند داشت.

نمای داخلی کلیسای ساگرادا فامیلیا

اگر چه نمای بیرونی کلیسا در واقع خود یک شاهکار هنری است اما نباید نمای داخلی آن را فراموش کنیم که وقتی که قدم به داخل آن می گذارید شکوه آن را بیشتر حس می کنید. اصلی ترین عنصرهایی که آنتونی گائودی در این اثر خود از آن ها استفاده کرده است، نور و رنگ است و همین هم یکی از اصلی ترین دلایلی است که باعث شده تا این شاهکار او به چیزی هنجار شکن و فرای تصور تبدیل شود. درست مثل نمای بیرونی آن، در نمای داخلی این کلیسا هم نمادها و سمبل های مذهبی هم دیده می شود و مجسمه ها و تندیس های ساخته شده در آن الهام گرفته از داستان های انجیل است.

علاوه بر این، فضای داخلی کلیسای ساگرادا فامیلیا به شدت الهام گرفته شده از سبک شخصی آنتونی و گائودی و طبیعت هم هست، سبک آن در واقع تلفیقی از سبک معماری گوتیک و سبک شخصی آنتونی گائودی است، ستون هایی که در آن داخل آن به کار رفته به شکل تنه های درخت است و به همین دلیل وقتی که به آن وارد می شوید حسی شبیه حس وارد شدن به طبیعت را پیدا می کنید.

گلدسته

طرح اصلی گائودی در مجموع، هجده گلدسته را می‌طلبد که به ارتفاع دوازده حواری، چهار انجیلی، مریم باکره و بلندتر از همه، عیسی مسیح را نشان می‌دهد. تا سال 2010 هشت گلدسته ساخته شده که مربوط به چهار حواری در نمای میلاد مسیح و چهار حواری در نمای Passion است. بر اساس گزارش کار در سال 2005 وب‌سایت رسمی پروژه، نقاشی‌هایی که توسط گائودی امضا و اخیرا در آرشیو شهرداری یافت شده‌اند، نشان می‌دهد که گلدسته ویرجین در واقع توسط گائودی کوتاه‌تر از انجیلیان بوده است.

لاساگرادا فامیلیا(طراحی نما)
لاساگرادا فامیلیا(طراحی نما)

نمای شبستان

نمای شبستان که بین سال‌های 1894 و 1930 ساخته شد، اولین نمایشی بود که تکمیل شد. این مکان که به تولد حضرت عیسی (ع) اختصاص دارد، با صحنه‌هایی تزیین شده که حاوی عناصر زندگی است. این مجسمه‌ها که از ویژگی‌های سبک طبیعت‌گرای گائودی است، به زیبایی چیده و با صحنه‌ها و تصاویری از طبیعت تزئین شده‌اند که هرکدام از نمادهای آن به شیوه خاص خود هستند. به عنوان مثال، سه رواق با دو ستون بزرگ از هم جدا شده‌اند و در پایه هر کدام یک لاک‌پشت قرار دارد (یکی نمادی از خشکی و دیگری دریا است؛ هر کدام نمادی از زمان به عنوان چیزی که در سنگ قرار گرفته و تغییرناپذیر است). 

نما رو به طلوع خورشید در شمال شرقی کلیسای لاساگرادا فامیلیا قرار دارد که نمادی برای تولد مسیح است و به سه رواق تقسیم شده که هر یک نمایانگر یک فضیلت الهیاتی (امید، ایمان و نیکوکاری) است. درخت زندگی بر فراز درگاه عیسی در رواق خیریه واقع شده است. چهار برج، نما را تکمیل می‌کنند و هر یک به یک قدیس (متیاس رسول، سنت برنابا، جود رسول و سیمون غیور) اختصاص یافته است.

لاساگرادا فامیلیا(طراحی نما)
لاساگرادا فامیلیا(طراحی نما)


عجایب کلیسا

  1. این کلیسا در طول یک قرن در حال ساخت است:ساخت و ساز برای پروژه ساگرادا فامیلیا (Sagrada Familia) در سال 1882 شروع شد. هنگامی که گائودی در سال 1926 درگذشت، تنها یک چهارم از کلیسای جامع تکمیل شده بود. اگرچه گائودی اطمینان داشت که چند سال آخر را برای پروژه اختصاص داده است، اما مشخصا این پروژه در طول زندگی اش تمام نشد. در سال جاری اعتقاد بر این است که ، مرحله نهایی ساخت و ساز، در تاریخ 2026 به پایان برسد.
  2. این ساختار در زمانی طولانی تر از آنچه که فکر می کنید ساخته شده است:در حالی که 150 سال قطعا زمانی طولانی برای ساختن چیزی است، به این فکر کنید: زمانی که ساگرادا فامیلیا تکمیل شود، ساخت آن بیشتر از اهرام مصر و تنها 50 سال کمتر از دیوار بزرگ چین زمان برده است. این بسیار شگفت انگیز است.
  3. یک مدرسه در اینجا وجود داشته است:در طول روزهای اولیه ساخت ساگرادا فامیلیا، گائودی یک مدرسه در محل ساختمان ساگرادا فامیلیا ایجاد کرد. این مدرسه برای کودکان کارگران ساختمانی بود تا در آن شرکت کنند در حالی که پدرانشان روز و شب خود را صرف ساختن یکی از بزرگترین سازه های کل اروپا می کردند. مدرسه در سال 1909 طراحی شده است و اکنون محل آن نمایشگاهی در ساگرادا فامیلیا است. به نظر می رسد گائودی یک مرد بسیار متفکر بوده است.
  4. ساگرادا فامیلیا یک میراث جهانی یونسکو است:با وجود راه طولانی تا تکمیل شدن، ساگرادا فامیلیا در سال 1984 به عنوان میراث جهانی یونسکو تعیین شد. این نامگذاری به دلیل معماری منحصر به فرد آن و توانایی گائودی برای ایجاد چیزی نوآورانه و هنری بود. عجیب نیست، با این حال؛ ساگرادا فامیلیا یکی از هفت ساختمان گائودی است که در گروه میراث جهانی قرار دارد.
  5. هر یک از 18 برج آن شگفت انگیز هستند:هنگامی که ساگرادا فامیلیا تکمیل شود، دارای 18 برج خواهد بود. 12 برج نشاندهنده پیامبران هستند، چهار برج از آنها نشانه نماینده های انجیلی خواهند بود؛ یکی برای مریم مقدس تعیین شده است و البته آخرین برج، یکی از بزرگترین ها در وسط، نشان عیسی مسیح است. اگرچه، در حال حاضر تنها هشت برج وجود دارد.
  6. گائودی در آنجا دفن شده است:ساگرادا فامیلیا محل آرامگاه آنتونی گائودی است که متاسفانه چند روز پس از آنکه با یک تراموا تصادف کرد، کشته شد. بازدیدکنندگان می توانند آرامگاه را که در سطح زیرزمینی ساختمان واقع شده است، ببینند. این آرامگاه توسط چهار کلیسا احاطه شده است، که هر کدام به شکلی هستند. آرامگاه گائودی در کلیسایی قرار دارد که به ویرجین ال کارمن اختصاص داده شده است.
  7. نماهای جدال برانگیز:سه نما در ساگرادا فامیلیا وجود دارد و نمای قدیس (تولد عیسی مسیح) توسط خود گائودی تکمیل شده است. نمای شور و نمای شکوه بسیار بعدتر ساخته شد، و زمانی که مجسمه های مسیح بر روی صلیب توسط جوزپ ماریا (Josep Maria Subirachs) به نمای شور اضافه شد، بسیاری از مردم استدلال کردند که آنها بیش از حد انتزاعی بوده و از سبک و منظر گائودی به عنوان یک هنرمند و معمار دور شده اند.
  8. ارتفاع آن قابل توجه است:هنگامی که ساگرادا فامیلیا تکمیل شود، این ساختمان بلندترین ساختمان مذهبی در تمام اروپا خواهد بود. برج مرکزی در وسط 170 متر ارتفاع خواهد داشت. گائودی با وجود این ارتفاع قدرتمند، معتقد بود که هیچ کار ساخن انسان نباید بالاتر از کار خدا باشد. این تصادفی نیست که ارتفاع نهایی ساگرادا یک متر کمتر از کوه مونجوئیک (Montjuïc) است، کوهی در بارسلونا است که همچنین این کوه بالاترین نقطه شهر بارسلونا است.
  9. در داخل آسانسور وجود دارد:خوب، حقیقت این است که وجود آسانسور چیز شگفت انگیزی نیست، اما هنگامی که شما به برج های نازک نگاه کنید، ممکن است تعجب کنید که چگونه این آسانسورها کار می کنند. حتی اگر این آسانسورها که توسط ویلی ونکا (Willy Wonka) ایجاد شده اند، شیشه هایی سحرآمیز و جادویی نباشند اما آنها این امکان را فراهم می کنند که بازدیدکنندگان پایین ترین و پر ارتفاع ترین بخش های ساختار را ببینند. البته، هنگامی که از آسانسور بیرون می روید، باید از میان راهروهای لاغر و پله ها به سمت برج ها بروید، جایی که می توانید ویوهای زرق و برق داری از شهر را ببینید.

محصولات ما

آموزش طراحی با سنگ های کلاسیک فرگاه ( به زودی )

تماس بگیرید
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است..

ابزار محرابی 45

باند حجیم محرابی
محصول طراحی و ثبت شده توسط فرگاه
کاربرد در سینه کفتری - قاب پنجره و باند ها ، ورودی ها و ستون های تجاری
وزن این قطعه حدود 27 کیلوگرم میباشد و بسیار حجیم میباشد .

ارسال نمونه جنس بهمراه کاتالوگ

یک نمونه سنگ چفت ده سانتی با کیفیت سطح مات و براق بهمراه کاتالوگ برای شما ارسال میشود.

باند گل رز 38

باند کلاسیک گل رز محصول طراحی و ثبت شده توسط مهندس سعید فرگاه . این محصول شبیه باند طنابی یا

باند گلبرگ 45

باند حجیم گلبرک محصول طراحی و ثبت شده توسط فرگاه کاربرد در سینه کفتری های کلاسیک بزرگ ، باند ها

بتن اکسپوز 60 در 60

سنگ پلاک بتن اکسپوز با ابعاد 60 در 60 با جنس انحصاری فرگاه متفاوت با بتن اکسپوزهای بتنی موجود در

پکیج های آموزشی ما

خرید پکیج فایل فرگاه (کلاسیک)

پکیج  >>>>>>>>آموزش<<<<<<  بزودی  منتشر میشود … کسب درآمد امن  F–COIN سیستم سهامی فرگاه دیزاین امن ترین بستر برای کسب درآمد 

خرید پکیج فایل فرگاه مدرن

پکیج  >>>>>>>>آموزش<<<<<<  بزودی  منتشر میشود … به کمک محصولات مدرن پروژتون رو شبیه پروژه زیر طراحی کنید و کسب درآمد

پکیج های آموزشی ما

دفتر شوروم مرکزی

ین پروژه به ابعاد ۲۰ متر در ارتفاع ۱۲ متر با سازه کاملا مستقل و نمایی بسیار حجیم از صفر تا صد با استفاده از محصولات اختراع و تولید شده توسط مهندس فرگاه (موسس کارخانه) طراحی و ساخته شده است، این پروژه نمایشی است از قدرت  طراحی نما، طراحی محصول، دانش تولید و متریال انحصاری، دانش طراحی سازه و اجرا، اعتبار و تکنولوژی.

محصولات اختراع شده سنگی ما با فرمولاسیون انحصاری و تکنولوژی بروز  وارد ایران شده و بصورت بومی سازی در حال تولید است و معماران میتوانند به کمک این پازل ها نما های مدرن و کلاسیک را بسازند…

دیدگاهی در مورد “نمای مدرن و همه چیز درباره آن

  1. جمشید گفت:

    ۲۰×۳۰ زمین برای دیوار کشی ۳متر ارتفاع چند در میایدزمین ۶۰۰ متری

    1. عرفان تقی پور گفت:

      از طریق صفحه تماس با ما درباره قیمت با ما در ارتباط باشید.

  2. حنیف گفت:

    درود بر شما?از طرحها و ظرافت اونها بینهایت مشعوف شدم و تبریک میگم. احتمالا اکسسوری برای نمای رومی ( مجسمه، آب نما ، گلدان ) هم تولید می کنید؟ ممنونم

  3. از مطلب بسیار خوبتون تشکر. ما برای مقاوم سازی اسکلت و ساختمان استفاده کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Language