مقالات

معماری روستای هانوک

معماری روستای هانوک یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی ایران است. هانوک‌ها ساختمان‌های سنتی و مرتبط با فرهنگ و زندگی روستایی در ایران هستند. این ساختمان‌ها معمولاً از چوب و خشت ساخته می‌شوند و دارای طرح‌های معماری منحصر به فردی هستند.

یکی از ویژگی‌های معماری هانوک‌ها، حیاط مشترک است که معمولاً به عنوان مرکز زندگی اجتماعی و فعالیت‌های روستایی استفاده می‌شود. در این حیاط، اتاق‌ها و اتاقچه‌ها به دور آن قرار دارند و در طبقات بالایی ساختمان قرار دارند.

دیگر ویژگی‌های معماری هانوک‌ها شامل استفاده از نماهای زیبا و تزئینی، استفاده از کاشی‌کاری‌های سنتی، استفاده از چوب و سنگ در ساختمان، و استفاده از چاه و حوضچه در حیاط می‌باشد.

معماری هانوک‌ها نمادی از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی ایران است و امروزه بسیاری از آنها به عنوان جاذبه‌های گردشگری مورد توجه قرار می‌گیرند.

تاریخچه روستای هانوک

روستای هانوک یکی از روستاهای سنتی و تاریخی ایران است که در استان خراسان رضوی واقع شده است. تاریخچه این روستا به قرون وسطی برمی‌گردد و باستانی‌ترین شواهد مربوط به قرن چهارم هجری قمری یافت شده است.

روستای هانوک در گذشته مرکزیتی برای تجارت و تبادلات اقتصادی در منطقه خراسان داشت. همچنین، این روستا به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، مکانی استراتژیک برای تجارت بین ایران و آسیای مرکزی بود.

در طول تاریخ، هانوک به عنوان یک روستای متنوع فرهنگی و مذهبی شناخته شده است. در این روستا، اقوام و قومیت‌های مختلفی همچون ترکمن، تاجیک، کرد و… زندگی می‌کردند و این تنوع فرهنگی باعث شکوفایی هنرها و صنایع دستی مختلف مانند قالیبافی، سفالگری و نقاشی هانوک شده است.

در دوران صفوی، هانوک به عنوان یکی از مراکز مهم مذهبی و آموزشی شناخته شد. مدارس و مساجد معروفی در این روستا وجود داشت و علما و حکما در آن زندگی می‌کردند.

امروزه، روستای هانوک به عنوان یک جاذبه گردشگری محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی شناخته می‌شود. بازدید از معماری سنتی، بازار محلی، صنایع دستی و مراسم‌های مذهبی محلی، بخشی از تجربه گردشگران در این روستا است.

جاذبه های نزدیک روستای هانوک

روستای هانوک در استان خراسان رضوی واقع شده است و در نزدیکی این روستا تعدادی از جاذبه‌های گردشگری معروف قرار دارند. برخی از این جاذبه‌ها عبارتند از:

1. شهر مشهد: شهر مشهد، با مرقد مطهر امام رضا (ع)، یکی از مقدس‌ترین شهرهای ایران است. میلیون‌ها زائر هر ساله به این شهر مشرف می‌شوند تا از زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) و دیدن جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مشهد لذت ببرند.

2. پارک ملی خراسان: این پارک ملی در نزدیکی هانوک قرار دارد و دارای مناظر طبیعی زیبا، جنگل‌ها، رودخانه‌ها و جاذبه‌های طبیعی دیگر است که می‌توانید در آن صحنه‌های زیبایی را تجربه کنید.

3. قلعه کاهو: قلعه کاهو یک قلعه تاریخی است که در فاصله نزدیکی از هانوک قرار دارد. این قلعه در قرون وسطی ساخته شده است و از دیدنی‌های تاریخی و معماری استان خراسان رضوی است.

4. آبشار کرده بار: آبشار کرده بار یکی از زیباترین آبشارهای استان خراسان رضوی است و در فاصله کمی از هانوک قرار دارد. این آبشار با صدای آب و چشمه‌های زیبا، جاذبه‌ای طبیعی دلنشین برای گردشگران است.

5. باغ‌های اطراف هانوک: اطراف هانوک، باغ‌های زیبا و پرورش گل و گیاه دارد که می‌توانید در آنها صحنه‌های طبیعی شگفت‌انگیز را تجربه کنید.

این تنها چند نمونه از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به روستای هانوک هستند و منطقه خراسان رضوی برخی از زیباترین و مهمترین جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران را به خود دارد.

آشنایی با برخی از آداب و رسوم مردم روستای هانوک

اگر علاقه مند به فیلم ها و یا سریال های کره ای باشید حتما مشاهده کرده اید که مردم کره در قدیم الایام از بالش به جای صندلی استفاده می کردند، امروزه در روستای باک چون هانوک نیز مردم از بالش به جای صندلی استفاده می کنند که این موضوع برای گردشگران و توریست ها بسیار جالب است. میزهای غذاخوری این مردم کوتاه است که متناسب با صندلی بالش آنها می باشد، مردم روستای باک چون هانوک از تشکچه های نازک برای نشستن بر روی زمین استفاده می کنند، این مردم در لیوان های قدیمی و سنتی چای می نوشند که این موضوع نیز برای توریست ها علی الخصوص توریست های ایرانی جذاب می باشد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید بعد از گذشت سالیان دراز بسیاری از مردم محلی این روستا هنوز هم لباس محلی کره ای را به تن می کنند، همین موضوع باعث می شود تا گردشگرانی که از سراسر نقاط دنیا به روستای باک چون هانوک سفر می کنند ، علاقه مند به گرفتن عکس های یادگاری با این لباس ها و مردم محلی این روستا باشند. نکته آخری که باید درباره آداب و رسوم مردم این روستا بدانید این است که خانه های این مردم هنوز هم از جنس سنگ، چوب، خاک و کاغذ برنج ساخته می شود.

نکاتی مهم درباره روستای هانوک

روستای باک چون هانوک علاوه بر این که به عنوان نماد فرهنگی کشور کره به شمار می آید دارای طبیعت فوق العاده زیبا و بکری نیز می باشد که می توانید در سفر به این روستا از این طبیعت فوق العاده زیبا نیز دیدن کنید، آب و هوای مناسب این روستا باعث شده است که بسیاری از مردم محلی شهر سئول نیز این روستا را برای بازدید در روزهای تعطیل خود انتخاب کنند.

نام این روستا در زبان محلی کره ای به معنای روستای شمالی می باشد، شاید برای شما جالب باشد که هدف از ساخت این روستا ایجاد محلی برای استراحت حاکمان کشور کره بوده است و تا سال های دراز مردم عادی اجازه حضور در این روستا را نداشتند، همچنین بعد از گذشت سالیان دراز از آن سال ها هنوز هم اشراف زادگانی از آن زمان علی الخصوص از حکومت چوسان در این روستا زندگی می کنند که مورد احترام مردم محل این منطقه هستند. یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این روستا خانه های آن می باشد که در سبک هانوک ساخته شده اند و می توانند محلی فوق العاده برای گرفتن عکس های یادگاری و هنری باشند.

روستای هانوک 

یکی از اقداماتی که کره جنوبی برای حفظ فرهنگ و تاریخ بسیار غنی خود و جذب گردشگر انجام می‌دهد این است که چندین روستای منتخب را به شکل سنتی خود حفظ کرده‌ است. این روستاها هانوک نام دارند. برای اینکه فرهنگ باستانی کره را بهتر بشناسید حتما به روستای هانوک باک‌چان (Bukchon Hanok Village) در سئول بروید. راه رفتن در کوچه‌ها و خیابان‌های این روستا به شما نشان می‌دهد زندگی در کره ۶۰۰ سال پیش چه حال و هوایی داشته است. روستای باک‌چان در مرکز سئول قرار دارد و بازدید از آن کار خیلی آسانی است.

خانه‌های این روستا دقیقا به شکل قدیمی خود حفظ شده‌اند و در سفر خود به کره جنوبی حتما باید از آن بازدید کنید. اما این خانه‌ها فقط برای نشان دادن به توریست‌ها نیستید، افرادی هستند که در آنها زندگی می‌کنند. بعضی از آنها حالا تبدیل به هتل شده‌اند و می‌توانید در آنها بمانید، بعضی هم موزه هستند. تعدادی از این خانه‌ها هم مراکز فرهنگی هستند که صنایع دستی و جنبه‌های مختلف زندگی کره‌ای را به شما نشان می‌دهند. البته هانوک‌های دیگری هم در سرتاسر کشور وجود دارند و هر جایی که رفتید حتما می‌توانید از آنها دیدن کنید.

خانه‌ های سنتی هانوک

روستای بوکچون حدود ۹۰۰ خانه به سبک هانوک را در خود جای داده است. این خانه‌ها از سنگ، چوب، خاک و کاغذ برنج ساخته شده و دارای سقف‌های شیب‌دار هستند. می‌توانید از بعضی از این خانه‌ها که هنوز هم فضای کلاسیک خود را با تشکچه‌های نازک روی زمین، میزهای غذاخوری کوتاه و استفاده از بالش به جای صندلی حفظ کرده‌اند، بازدید کنید. به لطف وجود کارگاه‌ها و موزه‌های متعدد شامل «موزه هنرهای آسیایی بوکچون» و «موزه‌ هنرهای کره‌ای»، روستای بوکچون هانوک اهمیت ویژه‌ای به عنوان مرکز فرهنگ و هنر پیدا کرده است.

«مرکز فرهنگ سنتی بوکچون» که در ابتدای روستا قرار گرفته، جای فوق‌العاده‌ای برای آشنایی بیشتر با روستا و تاریخ و یکپارچگی هنر چشم بادامی‌ها محسوب می‌شود. معمولاً توریست‌ها ابتدا گردش خود را از این محل آغاز می‌کنند تا تاریخچه‌ای از روستا و رویدادهایی که شاهد بوده است را بدانند.

بقایای ارزشمند سلسله چوسان

در حاشیه‌ی روستای بوکچون هانوک قصر زیبای گیونگ بوک گونگ، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قصر به جای مانده از سلسله‌ی چوسان قرار دارد. این بنای شاهانه بسیار باظرافت ساخته شده است. از سرسرای قصر که اتاق خواب پادشاه و ملکه در آن قرار داشته تا سالن مهمانی که مراسم شاهانه در آن برگزار می‌شد، همه‌ی قسمت‌ها دارای زیبایی و شکوه منحصر به فردی هستند. می‌توانید از بنای مجلل در جزیره‌ی وسط دریاچه قصر هم دیدن کنید. زیباترین بخش قصر، اتاق جلوس پادشاه بر تخت پادشاهی است که سقفی زیبا با سایبان‌ها، دیوارها و پنجره‌های رنگ‌آمیزی شده در آن خودنمایی می‌کنند. در مجموع ۳۰۰ ساختمان و تقریباً ۶,۰۰۰ اتاق در این قصر وجود دارد. گشت کامل در قصر گیونگ بوک گونگ حداقل هشت ساعت زمان خواهد برد.

اولین پادشاه سلسله‌ی چوسان در سال ۱۳۹۴ دستور ساخت این قصر را صادر کرد. در قرن ۱۷ میلادی قصر دچار آتش‌سوزی و تخریب فراوان شد اما دوباره مورد بازسازی قرار گرفت. طی هجوم ژاپنی‌ها به کره طی سال‌های ۱۵۹۸-۱۵۹۲، قصر یک بار دیگر در آتش خاکستر شد که این‌بار به دستور امپراطور ژاپن بود. بازسازی مجموعه تا سال ۱۸۶۵ آغاز نشد. بنابراین می‌توان گیونگ بوک گونگ را یک سازه‌ی جدید دانست که هنوز هم یکی از تأثیرگذارترین قصرها در تمام پهنه‌ی آسیا است.

قصر چانگ داک گونگ

این قصر که در سال ۱۴۰۵ ساخته شده، اقامتگاه اصلی بسیاری از پادشاهان سلسله‌ی چوسان بوده است و در میان ۵ بنای سالم باقیمانده از قصرهای چوسان قرار دارد. زمین قصر شامل یک محوطه عمومی، ساختمان سکونت خانواده سلطنتی و یک باغ پشتی است که محل استراحت پادشاهان بوده است. این باغ طی دوران حکومت «پادشاه تائه‌جونگ» ساخته شد و به عنوان محل استراحت اعضای خانواده سلطنتی استفاده می‌شد. در این باغ یک درخت عظیم‌الجثه با بیش از ۳۰۰ سال عمر، یک برکه و یک آلاچیق بزرگ وجود دارد. نام این باغ قبلا «بوک وُن» و «گئوم وُن» بود اما بعد از به قدرت رسیدن «پادشاه کوجونگ» به «بی وُن» تغییر نام پیدا کرد. این باغ تا حد امکان طبیعی نگه داشته شده و دخالت انسان فقط در مواقع ضروری رخ می‌دهد.

چانگ داک گونگ در سال ۱۵۹۲ توسط شهروندان خشمگین از فرار خانواده سلطنتی طی هجوم ژاپنی‌ها، به آتش کشیده شد. اما با تلاش‌های «گوانگ‌هاگون»، قصر در سال ۱۶۱۱ دوباره مورد بازسازی قرار گرفت. حتی امروز هم این قصر محل تعدادی از گنج‌های فرهنگی مانند «سالن اینجئونگ جئون» (Injeongjeon) و «سالن دائه‌جو جئون» (Daejojeon) است. چانگ داک گونگ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

ویژگی های روستای هانوک

روستای هانوک یکی از روستاهای سنتی و زیبای ایران است و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. برخی از ویژگی‌های روستای هانوک عبارتند از:

1. معماری سنتی: در روستای هانوک، خانه‌ها با استفاده از سنگ، چوب و آجر ساخته شده‌اند و دارای طراحی و معماری سنتی هستند. این خانه‌ها دارای سقف‌های سنگی و نماهای چوبی با طرح‌های زیبا هستند.

2. کوچه‌های سنگی: کوچه‌های باریک و سنگی روستای هانوک از جاذبه‌های زیبای این روستا محسوب می‌شوند. این کوچه‌ها با نماهای سنتی و دیوارهای سنگی زیبا تزئین شده‌اند.

3. مناظر طبیعی: روستای هانوک در منطقه‌ای قرار دارد که از مناظر طبیعی زیبایی برخوردار است. کوه‌ها، دره‌ها و رودخانه‌های اطراف روستا، مناظری دیدنی و دل‌نشین ایجاد می‌کنند.

4. فرهنگ و آداب و رسوم: روستای هانوک با فرهنگ و آداب و رسوم سنتی خود معروف است. مردم این روستا با حفظ آداب و رسوم خود، بافتی فرهنگی و تاریخی زیبا را حفظ کرده‌اند.

5. صنایع دستی: در روستای هانوک، صنایع دستی محلی مانند قالیبافی، چرم‌دوزی و سفالگری وجود دارد. این صنایع دستی زیبا و با کیفیت، جزو خریدهای مناسب برای گردشگران محسوب می‌شوند.

6. آبشار هانوک: آبشار هانوک از جاذبه‌های دیدنی روستای هانوک است. این آبشار زیبا در منطقه‌ای جنگلی قرار دارد و جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.

7. آرامش و آرامگاه: روستای هانوک با فضای آرام و طبیعتی آرامش‌بخش، یک مقصد مناسب برای استراحت و آرامگاه است. اینجا مکان‌هایی برای پیاده‌روی، پیکنیک و استراحت در طبیعت در اختیار گردشگران قرار دارد.

این ویژگی‌ها تنها بخشی از زیبایی‌های روستای هانوک هستند. بازدید از این روستا می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی در میان طبیعت و فرهنگ سنتی ایران باشد.

راه های سفر به روستای هانوک

برای سفر به روستای هانوک، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

1. حمل و نقل عمومی: می‌توانید از اتوبوس‌های عمومی یا تاکسی‌های شهری و روستایی استفاده کنید تا به روستای هانوک برسید. قبل از سفر، بهتر است اطلاعاتی درباره ساعت‌های حرکت و محل پایانی اتوبوس‌ها را کسب کنید.

2. ماشین شخصی: اگر دسترسی به ماشین شخصی دارید، می‌توانید از طریق جاده‌ها و مسیرهای مشخص به روستای هانوک برسید. از نقشه و راهنمایی‌های موجود استفاده کنید تا بهترین مسیر را انتخاب کنید.

3. تور گردشگری: ممکن است تورهای گردشگری به روستای هانوک راهی داشته باشند. این تورها معمولاً شامل حمل و نقل، راهنمایی و بازدید از جاذبه‌های دیدنی هستند. با تورهای موجود در منطقه یا اینترنت آشنا شوید تا گزینه مناسبی را برای سفر خود انتخاب کنید.

قبل از سفر، بهتر است اطلاعات کاملی درباره مسیر، مسافت و زمان سفر به روستای هانوک جمع آوری کنید. همچنین، بررسی کنید که آیا در روستا امکانات اقامتی و تفریحی مورد نیاز شما وجود دارد یا خیر.

محصولات ما

آموزش طراحی با سنگ های کلاسیک فرگاه ( به زودی )

تماس بگیرید
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است..

ابزار محرابی 45

باند حجیم محرابی
محصول طراحی و ثبت شده توسط فرگاه
کاربرد در سینه کفتری - قاب پنجره و باند ها ، ورودی ها و ستون های تجاری
وزن این قطعه حدود 27 کیلوگرم میباشد و بسیار حجیم میباشد .

ارسال نمونه جنس بهمراه کاتالوگ

یک نمونه سنگ چفت ده سانتی با کیفیت سطح مات و براق بهمراه کاتالوگ برای شما ارسال میشود.

باند گل رز 38

باند کلاسیک گل رز محصول طراحی و ثبت شده توسط مهندس سعید فرگاه . این محصول شبیه باند طنابی یا

باند گلبرگ 45

باند حجیم گلبرک محصول طراحی و ثبت شده توسط فرگاه کاربرد در سینه کفتری های کلاسیک بزرگ ، باند ها

بتن اکسپوز 60 در 60

سنگ پلاک بتن اکسپوز با ابعاد 60 در 60 با جنس انحصاری فرگاه متفاوت با بتن اکسپوزهای بتنی موجود در

پکیج های آموزشی ما

خرید پکیج فایل فرگاه (کلاسیک)

پکیج  >>>>>>>>آموزش<<<<<<  بزودی  منتشر میشود … کسب درآمد امن  F–COIN سیستم سهامی فرگاه دیزاین امن ترین بستر برای کسب درآمد 

خرید پکیج فایل فرگاه مدرن

پکیج  >>>>>>>>آموزش<<<<<<  بزودی  منتشر میشود … به کمک محصولات مدرن پروژتون رو شبیه پروژه زیر طراحی کنید و کسب درآمد

پکیج های آموزشی ما

دفتر شوروم مرکزی

ین پروژه به ابعاد ۲۰ متر در ارتفاع ۱۲ متر با سازه کاملا مستقل و نمایی بسیار حجیم از صفر تا صد با استفاده از محصولات اختراع و تولید شده توسط مهندس فرگاه (موسس کارخانه) طراحی و ساخته شده است، این پروژه نمایشی است از قدرت  طراحی نما، طراحی محصول، دانش تولید و متریال انحصاری، دانش طراحی سازه و اجرا، اعتبار و تکنولوژی.

محصولات اختراع شده سنگی ما با فرمولاسیون انحصاری و تکنولوژی بروز  وارد ایران شده و بصورت بومی سازی در حال تولید است و معماران میتوانند به کمک این پازل ها نما های مدرن و کلاسیک را بسازند…

دیدگاهی در مورد “نمای مدرن و همه چیز درباره آن

  1. جمشید گفت:

    ۲۰×۳۰ زمین برای دیوار کشی ۳متر ارتفاع چند در میایدزمین ۶۰۰ متری

    1. عرفان تقی پور گفت:

      از طریق صفحه تماس با ما درباره قیمت با ما در ارتباط باشید.

  2. حنیف گفت:

    درود بر شما?از طرحها و ظرافت اونها بینهایت مشعوف شدم و تبریک میگم. احتمالا اکسسوری برای نمای رومی ( مجسمه، آب نما ، گلدان ) هم تولید می کنید؟ ممنونم

  3. از مطلب بسیار خوبتون تشکر. ما برای مقاوم سازی اسکلت و ساختمان استفاده کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Language