مقالات

تفاوت معماری داخلی با طراحی داخلی چیست؟ و هرکدام چه تعریفی دارند؟

تفاوت معماری داخلی با طراحی داخلی در چیست؟ ابتدا برای درک بهتر این موضوع بگذارید تعریف مختصری از هرکدام را داشته باشیم تا بتوانیم راحتتر تفاوت های آنها را از یکدیگر تشخیص دهیم و سپس با ویژگی و با بکارگیری صحیح هرکدام آشنا شویم.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

معماری چیست ؟

معماری علم آفرینش فضاست. معمار باید با اصول تخصصی معماری داخلی و با زیبایی شناسی فضایی را طراحی کند که زیبا، دلنشین و کارآمد باشد و پاسخ دهنده هویت، نیاز و خواسته های مخاطب باشد.

قدمت معم به تاریخ زندگی بشر میرسد. معماری در آن زمان فن و مهارت برای ایجاد فضای امن بود و امروزه به معنای ساختمان سازی همراه با علوم جغرافیای طبیعی و انسانی، هنر، اقتصاد، روانشناسی اجتماعی، برنامه ریزی و… میباشد.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

معماری داخلی چیست ؟

معماری داخلی راه اتصال بین معماری و طراحی داخلی است. به علم طراحی فضای داخلی ساختمان معماری داخلی گویند. که طبق استانداردها انجام شود. معماری داخلی با ویژگی های روحی و روانی بیشتر ارتباط مستقیم دارد و باید ویژگی های خصوصی و عمومی انسان در نظر گرفته شود.

معماری داخلی را در یک حرفه هنر صنعت میشناسند که فضاهای داخلی ساختمان را برای انجام فعالیت های روزانه،کار و زندگی بهینه میکند.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

 طراحی داخلی چیست ؟

به معنای هنر یا برنامه ریزی و نظارت بر طراحی و اجرای فضای داخلی و طراحی مبلمان است.

به هنر یا پرسه ی طراحی فضای داخلی ساختمان طراحی داخلی میگویند. سلیقه و علاقه ی مخاطب در روند طراحی بسیار موثر است.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

از مهمترین گرایش های طراحی داخلی موارد زیر هستند

طراحی داخلی ساختمان مسکونی،طراحی داخلی ساختمان تجاری، مراکز تفریحی، شرکتی، درمانی و…

تفاوت طراحی داخلی با معماری داخلی چیست؟

تا این جا به جزئیات تخصص و حوزه کاری معماری داخلی و طراحی داخلی را بررسی کردیم. به این ترتیب بهتر می توانیم به درک تفاوت بین این دو حرفه بپردازیم. بر این اساس می توان تفاوت طراحی داخلی با معماری داخلی را به شکل زیر تعریف کرد.

بر اساس تعاریف ارائه شده می توان گفت که معماری داخلی بیش از آن که روی این تمرکز کند که یک فضا چگونه به نظر می آید، روی این موضوع متمرکز است که یک فضا چه کاری باید انجام دهد و چگونه می تواند نیاز های ساکنین را برآورده کند.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

دیگر تفاوت ها

معماری داخلی در واقع باید بین فضا و محیط کلی سازه یک تعادل ایجاد کرده و بتواند ارتباط درستی را میان طراحی داخلی سازه و مشخصه های فنی آن ایجاد کند. به همین دلیل باید مشخصه های فرهنگی، هنری، اجتماعی، اقتصادی و مهندسی را در نظر داشته باشد.

اما در مقابل طراحی داخلی به صورت کامل روی شکل ظاهری یک فضا متمرکز است. دانش و درک طراحی داخلی تعیین می کند که یک فضا بعد از طراحی و ساخت چگونه به نظر برسد و بتواند به صورت کامل نظر مشتری را به خود جلب کند. به عبارتی دیگر حتی می توان طراحی داخلی را پل میان معماری داخلی و دکوراسیون داخلی در نظر گرفت. در نتیجه با درک این مفاهیم می توان به درک روشن تری از تفاوت طراحی داخلی با معماری داخلی دست یافت.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

طراحی داخلی در چه زمینه هایی وارد می شود؟

طراحی داخلی همان طور که از نام آن پیدا است، به فضا های داخلی مربوط می شود. به همین دلیل می توان گفت طراحان داخلی را می توان مسئول هنر، عملکرد و کاربردی بودن فضا و جریان فضایی دانست که ما در آن وارد شده و زندگی می کنیم.

اما شاید بتوان زمینه های کارایی طراحی داخلی را به عنوان معیار های تفاوت طراحی داخلی با معماری داخلی در نظر گرفت.
به این ترتیب به برخی از زمینه هایی که طراحی داخلی می تواند به آن ها وارد شود و در آن جا صاحب نظر باشد در زیر اشاره می کنیم:

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

طراحی داخلی

• رنگ آمیزی و تم رنگی اتاق خواب ها

• طرح سازه ها و اتصالاتی که در فضا های مختلف بنا وجود دارد

• اتمام کار روی دیوار ها و سقف ها از جمله رنگ آمیزی و طرح روی سقف و کاغذ دیواری و مواردی از این قبیل

• طراحی و بهینه سازی طرح و ساخت پنجره ها 

• انتخاب طرح و رنگ کابینت ها و نوع طراحی و نصب آن ها

• انتخاب شیرآلات و طراحی مربوط به سرویس های بهداشتی

• انتخاب فرش و مبلمان ها ( البته این کار را می توان از دکوراتور های داخلی نیز انتظار داشت )

• طراحی روشنایی و نورپردازی فضا

• چیدمان و جای گذاری کار های هنری، گیاهان و آیتم های دکوری در فضای خانه

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

معماری داخلی

البته از دید دیگری نیز می توان به معماری داخلی توجه داشت. معماری داخلی را می توان بازویی از طراحی داخلی در نظر گرفت که بیش تر در درک جنبه ها و مشخصه های فنی و معماری فضا تجربه و تخصص دارد. یک اصل مهم در تفاوت طراحی داخلی با معماری داخلی در این موضوع است که فردی با عنوان معمار داخلی که مهارت و تخصص اصلی او در درک معماری سازه و مشخصات فنی آن است، از همان مراحل ابتدایی شروع پروژه و پیش از احداث ساختمان شروع به کار می کند.

در این مرحله معماری داخلی تعیین می کند که برای ساخت یک سازه و برای دستیابی به فضای ایده آل نهایی چه الزاماتی نیاز است. یک معمار داخلی با دانشی که دارد به سازنده بهترین موارد مورد نیاز را برای بهترین استفاده از فضای داخلی سازه پیشنهاد می دهد. در واقع مشاوره ای که توسط معمار داخلی ارائه می شود در نحوه استفاده نهایی از فضا ها تاثیر گذار است.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

معماری داخلی در چه زمینه هایی تخصص و مهارت دارد؟

معماری داخلی باید بتواند بر جنبه های فنی و مهندسی فضا و هم راستا بودن آن با زیبایی محیط اطراف مسلط باشد. از این رو می توان گفت که معماری داخلی با مفاهیم و مهارت های زیر سر و کار دارد:

آگاهی لازم به میزان روشنایی فضا و نحوه برق کشی و نورپردازی محیط به صورت کارامد

تسلط کامل بر نحوه درست لوله کشی های ساختمان و ورودی و خروجی درست آن ها

نحوه قرار گیری و مکان نصب پنجره ها از جمله تعداد آن ها، اندازه پنجره ها و رعایت اصول فنی و مهندسی در نحوه طراحی این قسمت ها

توجه داشتن به تهویه ساختمان به شکلی مناسب و کارامد

تسلط به قوانین ساخت و ساز و اصول مهم در ساختمان سازی در طراحی داخلی بنا

طراحی درست در ها، ورودی ها، راهرو ها و دیگر فضا های مشابه

طراحی بهینه و اصولی ورودی ساختمان

طراحی هوشمندانه فضا ها به منظور ذخیره سازی فضای مورد نیاز و جلوگیری از هدر رفتن بیخود فضا

استفاده هوشمندانه از تمامی فضا ها به بهترین شکل ممکن 
در نتیجه در ادامه بحث تفاوت طراحی داخلی با معماری داخلی می توان گفت که این هوش و تبحر معماری داخلی است که می تواند موجب شود یک فضا در نهایت به همان چیزی تبدیل شود که مشتری خواهان آن است و می تواند بهترین استفاده را از فضا و محیطی که به او ارائه شده است داشته باشد.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)
نکته مهم در تفاوت معماری داخلی با دکوراسیون داخلی این است که معماری داخلی یک علم است و نیاز به تحصیلات دارد؛ اما دکوراسیون داخلی تنها نیاز به داشتن یک دید هنری و آشنایی با اصول زیباتر کردن فضا دارد.

تفاوت دکوراسیون داخلی با طراحی داخلی این است که دکوراتورها بر اساس سبک های خاصی کار می کنند و به افراد در زمینه انتخاب طرح ها و تم های موردنظر خود راهنمایی های لازم را ارائه می دهند. اما برای طراحی داخلی سبک خاصی تعریف نشده است و آزادی عمل بیشتری وجود دارد.

یک تفاوت معماری داخلی با طراحی داخلی این است که طراحان داخلی ، تغییرات جزئی در محیط ایجاد می کنند؛ اما معماری داخلی تغییرات کلی ایجاد می کند.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

تمرکز روی جنبة فنی یا زیبایی‌شناختی

عماری داخلی بیشتر از هر چیز به کاربردی بودن و جنبة فنی جانمایی اجزاء داخلی ساختمان توجه دارد. به‌عنوان‌مثال محل قرارگیری کلیدها و پریزها، چنگک‌های لوستر و امثال آن بایستی با سیم‌کشی ساختمان هماهنگ باشد.

 اما طراحی داخلی بیشتر روی ایجاد فضاهای منسجم و از نظر زیبایی‌شناختی گیرا و خوشایندی تمرکز دارد که خواسته‌های کارفرما و مالک بنا را تأمین کنند. در مورد مثالی که ذکر کردیم،می‌توان این‌طور گفت که طراح داخلی با آنچه پشت دیوار می‌گذرد کاری ندارد. او بیشتر توجه دارد که محل قرارگیری کلیدها و پریزها جایی باشد که استفاده از آن برای ساکنین بنا راحت‌تر و خوشایندتر باشد.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

زمان پیوستن به پروژه

    معماران داخلی بایستی دربارة مسائل ساختاری و محل جانمایی عناصر ساختمانی مانند درها، دیوارها، پنجره‌ها، سیم‌کشی‌ها و لوله‌کشی‌ها نظر بدهند. به همین دلیل بایستیدر مراحل اولیه پس از ساخت فونداسیون به پروژه به پیوندند. اما طراحان داخلی به شکل ظاهری فضاهای داخلی پس از ساخت آنها توجه دارند. همین موضوع باعث می‌شودطراح داخلی یکی از آخرین افرادی باشدکه به پروژه‌های ساختمانی اضافه می‌شود.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

پرداختن به جزء یا کل پروژه

  معمولاً کل کار بازسازی ساختاری بناها به معماران داخلی سپرده می‌شود. معمار داخلی اغلب اوقات کل ساختار داخلی بنا را طراحی می‌کندو در فرایند طراحی – در مقایسه با طراحان داخلی بیشتر به مسائل فنی می‌پردازد. طراحان داخلی معمولاً برای انجام بخش نهایی پروژه وارد میدان می‌شوند و ممکن است تنها به طراحی یک قسمت از بنا بپردازند.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

کار تیمی و نوع همکاری در پروژه

معماری داخلی معمولاً یک کار تیمی محسوب می‌شود. معماران داخلی مجبور هستند با ساختمان‌سازها، پیمانکاران و تکنسین‌های مختلف برای تسهیل امر بازسازی یا ساخت بنا همکاری داشته باشند.اما طراحی داخلی کاری است که بیشتر جنبة فردی دارد. طراحان داخلی پس از یافتن و معرفی پیمانکاران مربوطه برای اجرای طرح خود،ممکن است تا زمان تکمیل اجرای طرح از پروژه فاصله بگیرند.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

نیاز یا عدم نیاز به مجوز

    یک تفاوت طراحی داخلی با معماری داخلی این است که معماری داخلی شاخه ای از رشته های مهندسی محسوب می شود. به همین دلیل برای فعالیت به عنوان معمار داخلی شاید لازم باشد از مراجع ذیصلاح مانند جامعه مهندسان معماری داخلی ایران یا انجمن صنفی طراحی و معماری تهران یا شهر خود مجوز بگیرید.

اما با وجود اینکه تأسیس شرکت طراحی داخلی هم به مجوز های خاص خود احتیاج دارد، عضویت در جامعه مهندسی نیاز به ندارد. به طور کلی می توان گفت گرفتن مجوز شرکت طراحی داخلی کمی از شرکت معماری داخلی ساده تر است.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

نیاز یا عدم نیاز به کارآموزی

در اغلب کشورها فارغ‌التحصیلان رشته معماری داخلی برای کسب مجوز باید دورة کارآموزی بگذرانند. دورة کارآموزی داخلی معمولاً دو تا سه سال به طول می‌انجامد.کارآموزان با شرکت در این دوره‌ها با روش تهیه پلان‌های داخلی، تهیه پیش‌نویس مشخصات مصالح، تجزیه‌وتحلیل متریال لازم و همچنین تحقیق دربارة استانداردها و ضوابط معماری داخلی آشنا می‌شوند. اما طراحان داخلی نیازی به گذراندن دورة کارآموزی ندارند و می‌توانند بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته خود مشغول به کار شوند.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

نیاز یا عدم نیاز به تحصیلات تکمیلی

  همان‌طور که اشاره کردیم رشته معماری داخلی از رشته‌های مهندسی است. به همین دلیل باوجوداینکه معماران داخلی تنها با طراحی و ساخت فضاهای داخلی سروکار دارند، بایستی از تمامی معیارهای لازم برای یک مهندس معمار برخوردار باشند. همین موضوع باعث می‌شود اغلب کارفرمایان و شرکت‌ها نسبت به استخدام معماران داخلیِ دارای تحصیلات تکمیلی رغبت بیشتری نشان دهند.اما برای طراحان داخلی چنین محدودیتی وجود ندارد. شرکت‌های طراحی داخلی معمولاً به نمونه کارها و پورتفولیوی طراحان بیشتر از مدرک دانشگاهی آنها توجه دارند.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

ساعات کاری و زمان‌بندی

معماران داخلی و طراحان داخلی هر دو بایستی به یک تقویم زمانی مشخص پایبند باشند. زمان کاری هر دوی آنها هم معمولاً بین کار دفتری و کار در محل پروژه تقسیم می‌شود. اما تفاوت

  طراحی داخلی با معماری داخلی در این است که طراحان داخلی ساعات کاری انعطاف‌پذیرتری دارند. آنها به دلیل ماهیت فردی کارشان ممکن است در ساعات غیرکاری در دفتر حضور داشته باشند یا حتی کار خود را به خانه ببرند. یک طراح داخلی می‌تواند در ساعات مختلف روز یا حتی روزهای تعطیل با پیمانکاران و فروشندگان تماس بگیرد یا ملاقات کند. اما معماران داخلی به دلیل ماهیت تیمی کارشان مجبور هستند کارهای خود را بیشتر در ساعات و روزهای کاری پیش ببرند.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

میزان درآمد

اگر می‌خواهید بدانید درآمد طراح داخلی بیشتر است یا معمار داخلی، باید بدانید که معماران داخلی به دلیل نیاز به تحصیلات و مجوزهای بیشتر معمولاً درآمد بیشتری دارند. این اختلاف درآمد بین معماری داخلی و طراحی داخلی از آنجایی توجیه منطقی پیدا می‌کند که معماران مجبورند سال‌های بیشتری را صرف آموزش دانشگاهی و کارآموزی کنند بااین‌حال درصورتی‌که شما یک طراح داخلی خلاق، پرتلاش و موفق باشید احتمال دارد درآمدتان از یک معمار داخلی عادی بسیار بیشتر باشد.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

هدف نهایی و مسئولیت‌ها

    در آخر، مهم‌ترین تفاوت طراحی داخلی با معماری داخلی تفاوت اهداف اجرایی و مسئولیت‌های شغلی این دو حرفه است. معماران داخلی طرح کلی فضاهای داخلی بنا را طراحی می‌کنند اما طراحان داخلی شکل ظاهری و حال و هوای آن را مشخص می‌کنند. معماران داخلی باید تلاش کنند تا فضاهایی در نهایت ایمنی،کارآمدی و کاربردی بودن طراحی کنند. اما طراحان داخلی روی جنبه‌های زیبایی‌شناختی مانند نورپردازی، اثاثیه و رنگ‌بندی فضای داخلی تمرکز دارند. هر دوی این متخصصین به‌راحتی ساکنین بنا توجه دارند اما جنبه‌هایی که به آن می‌پردازند متفاوت است. به‌عنوان‌مثال یک معمار داخلی به سیستم گرمایش و سرمایش بنا و آسایش فیزیکی ساکنین توجه دارد. اما طراح داخلی سعی می‌کند با ایجاد نورپردازی مناسب و استفاده از رنگ‌های متناسب با کاربرد فضا آرامش روحی و روانی ساکنین را تأمین کند.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

تفاوت قائل شدن میان طراحی داخلی و معماری داخلی کار دشواری است

با وجودی که در این مطالب به بررسی کامل تفاوت طراحی داخلی با معماری داخلی پرداختیم، اما با این حال جدا کردن کامل این دو عبارت کار دشواری است. چرا که به نوعی می توان گفت حتی با وجود این تفاوت ها، ارتباط درست و کامل بین این دو حرفه است که در نهایت می توان به خلق بنایی زیبا و مورد قبول مشتری منجر شود.

به این ترتیب شاید بتوان از دیدی دیگر، طراحی داخلی و معماری داخلی را مکمل هم نیز در نظر گرفت. به این ترتیب همکاری طراحان با معماران داخلی به طریقی هماهنگ می تواند مجموعه ای از راه حل ها و ایده های خلاقانه و فنی را برای سازنده فراهم کند تا سازه ای در خور کیفیت و فرهنگ ساکنین آن ساخته شود.

تفاوت معماری داخلی وطراحی داخلی (فرگاه دیزاین)

جمع‌بندی

طراحی داخلی و معماری داخلی هر دو می‌توانند حرفه‌هایی خلاقانه و رضایت‌بخش باشند. این دو رشته در عین شباهت‌های بسیاری که با هم دارند از تفاوت‌هایی هم برخوردارند. مهم‌ترین تفاوت

طراحی داخلی با معماری داخلی مسئولیت شغلی و اهداف این دو حرفه است که اولی بیشتر به جنبه‌های زیبایی‌شناختی و دومی به جنبه‌های فنی طراحی فضاهای داخلی می‌پردازد.

به‌طورکلی برای اینکه بدانید طراحی داخلی بهتر است یا معماری داخلی در نظر داشته باشید که رسیدن به جایگاه یک طراح داخلی حرفه‌ای کمی آسان‌تر است.

بااین‌حال اگر می‌پرسید که آیا رشته معماری داخلی سخت است باید بگوییم نگران نباشید. با کمی پشتکار و تلاش می‌توانید در هر رشته‌ای که به آن علاقه دارید موفق شوید.

در سال‌های اخیر توجه افراد به جنبه‌های کارکردی و زیبایی‌شناختی فضاهای داخلی بیشتر شده است. همین باعث می‌شود رشته‌های معماری داخلی و طراحی داخلی هر دو  از چشم‌انداز بسیار روشنی در سال‌های آتی برخوردار باشند.

ممنون که تا اینجای پست همراه فرگاه دیزاین بودین.

محصولات ما

آموزش طراحی با سنگ های کلاسیک فرگاه ( به زودی )

تماس بگیرید
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است..

ابزار محرابی 45

باند حجیم محرابی
محصول طراحی و ثبت شده توسط فرگاه
کاربرد در سینه کفتری - قاب پنجره و باند ها ، ورودی ها و ستون های تجاری
وزن این قطعه حدود 27 کیلوگرم میباشد و بسیار حجیم میباشد .

ارسال نمونه جنس بهمراه کاتالوگ

یک نمونه سنگ چفت ده سانتی با کیفیت سطح مات و براق بهمراه کاتالوگ برای شما ارسال میشود.

باند گل رز 38

باند کلاسیک گل رز محصول طراحی و ثبت شده توسط مهندس سعید فرگاه . این محصول شبیه باند طنابی یا

باند گلبرگ 45

باند حجیم گلبرک محصول طراحی و ثبت شده توسط فرگاه کاربرد در سینه کفتری های کلاسیک بزرگ ، باند ها

بتن اکسپوز 60 در 60

سنگ پلاک بتن اکسپوز با ابعاد 60 در 60 با جنس انحصاری فرگاه متفاوت با بتن اکسپوزهای بتنی موجود در

پکیج های آموزشی ما

خرید پکیج فایل فرگاه (کلاسیک)

پکیج  >>>>>>>>آموزش<<<<<<  بزودی  منتشر میشود … کسب درآمد امن  F–COIN سیستم سهامی فرگاه دیزاین امن ترین بستر برای کسب درآمد 

خرید پکیج فایل فرگاه مدرن

پکیج  >>>>>>>>آموزش<<<<<<  بزودی  منتشر میشود … به کمک محصولات مدرن پروژتون رو شبیه پروژه زیر طراحی کنید و کسب درآمد

پکیج های آموزشی ما

دفتر شوروم مرکزی

ین پروژه به ابعاد ۲۰ متر در ارتفاع ۱۲ متر با سازه کاملا مستقل و نمایی بسیار حجیم از صفر تا صد با استفاده از محصولات اختراع و تولید شده توسط مهندس فرگاه (موسس کارخانه) طراحی و ساخته شده است، این پروژه نمایشی است از قدرت  طراحی نما، طراحی محصول، دانش تولید و متریال انحصاری، دانش طراحی سازه و اجرا، اعتبار و تکنولوژی.

محصولات اختراع شده سنگی ما با فرمولاسیون انحصاری و تکنولوژی بروز  وارد ایران شده و بصورت بومی سازی در حال تولید است و معماران میتوانند به کمک این پازل ها نما های مدرن و کلاسیک را بسازند…

دیدگاهی در مورد “نمای مدرن و همه چیز درباره آن

  1. جمشید گفت:

    ۲۰×۳۰ زمین برای دیوار کشی ۳متر ارتفاع چند در میایدزمین ۶۰۰ متری

    1. عرفان تقی پور گفت:

      از طریق صفحه تماس با ما درباره قیمت با ما در ارتباط باشید.

  2. حنیف گفت:

    درود بر شما?از طرحها و ظرافت اونها بینهایت مشعوف شدم و تبریک میگم. احتمالا اکسسوری برای نمای رومی ( مجسمه، آب نما ، گلدان ) هم تولید می کنید؟ ممنونم

  3. از مطلب بسیار خوبتون تشکر. ما برای مقاوم سازی اسکلت و ساختمان استفاده کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Language