مقالات

تاریخچه نمای کلاسیک(رومی)

نمای رومی یا کلاسیک ساختمان یکی از رایج ترین، پرطرفدارترین و زیباترین سبک های نمای ساختمان در سال های اخیر بوده است که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. نمای رومی یا کلاسیک در این مقاله بدون توضیح اضافی به طور جامع و مختصر بررسی شده است.

معماری یکی از آن دسته شغل هایی می باشد که می توان گفت پر طرفدار و همچنین سخت می باشد. چرا که در ارتباط با معماری، راه ها و روش های بسیار و همچنین سبک های مختلف زیادی وجود دارند.

یک معمار خوب و موفق برای این که نتیجه ی کارش به صورت حرفه ای باشد، باید شناخت کامل بر رشته ی خودش را داشته باشد.

فرگاه دیزاین، از معتبرترین و بهترین های طراحی و معماری بوده که در این زمینه، دارای تجربه و مهارت زیادی می باشند. همراه ما باشید تا بیشتر با طراحی نمای کلاسیک آشنا شوید.

اما جالب است بدانید نمای کلاسیک و رومی شباهت‌های زیادی دارند که اغلب برخی این دو را یکی می‌دانند اما با این وجود باز هم این دو تفاوت‌های مخصوص به خود را دارند و در نمای کلاسیک تقارن مهم ترین اصول طراحی است.

نمای کلاسیک چیست؟

دلالت به آن چیزهایی دارد که در گذشته به عنوان بخشی از فرهنگ نمای کلاسیک (Classic Facade) معماری یک کشور تلقی می‌شدند.

برای مثال، ساختارهای کلاسیک دوران قبل از میلاد در عصر هخامنشیانتا بناهای تاریخی دوران صفویه و قاجار، بخشی از هویت معماری کلاسیک در ایران را نشان می‌دهند.

معماری این دوران بر اساس معیارهای سلطنتی و شکوه پادشاهی بنا شده.

تخت جمشید و آثار به جای مانده از دوران ساسانیان را باید نماد اصلی معماری ایران باستان در نظر گرفت که خود برگرفته از معماری یونان و بابل بودند.

برای قرن‌ها بعد، معماری ایران با مفاهیم معنوی و ارتباط انسان با تعالی روحی پیوند پیدا کرد.

در این دوران فرهنگ اسلامی تبلور بیشتری در معماری پیدا کرد و با عصر صفویه به اوج تکامل خود رسید.

به جای استفاده از سنگ، آجر به متریال اصلی احداث نما تبدیل شد و نمای کلاسیک به جای نشان دادن جلال پادشاهی، روان انسان را ترقیب میکند.

 

نمای کلاسیک(رومی)

نمای رومی را می‌توان الهام گرفته از سبک خاص معماری روم و یونان و ایران باستان دانست.

نمای رومی ساختمان که بسیاری از آن به عنوان نمای کلاسیک یاد می‌کنند، باتوجه به اینکه بسیار در یونان و روم باستان است

ولی آن را در معماری تخت جمشید به صورت نسخه ایرانی می‌توان مشاهده کرد که شامل ستونهای بلند و قطور به همراه سر ستون های سنگ کاری شده و کتیبه‌های زیبا است.

تاریخچه پیدایش نمای کلاسیک (رومی)

تمامی ساخته های موجود در نمای ساختمان رومی برگرفته ازمعماری روم باستان است.

در قرن 5تا 8 میلادی روم تحت تاثیر هنر و معماری یونان قرار داشت،بنابراین در این زمان در زمینه هنر و معماری پیشرفت‌های بسیاری کرد.

در قرن 9 میلادی با افزایش قدرت روم،معماری رومی در اروپا فراگیر شد و از آن پس بسیاری از سازه های اصلی همچون قصر ها و کلیساها به سبک رومی طراحی و ساخته شدند.در قرن 15 با آغاز دوره رنسانس،طراحی سازه با الهام از معماری روم باستان رواج یافت و طرفداران خود را پیدا کرد.

اروپا در اواسط قرن 19 میزبان سبک کلاسیک در معماری بود،در این دوره معماران با استفاده از ویژگی‌های شکوهمندمعماری سنتی رومی،سازه‌هایی طراحی کردند

که تداعیگر قدرت،استحکام و عظمت بودند.این سبک طرفداران بسیاری داشت و به آمریکا راه پیدا کرد.

 

نمای رومی (کلاسیک)

چرا نمای رومی؟

نمای رومی یک سبک ساختمانی منحصر به فرد و پرطرفدار با اجزای بسیار پیچیده و استفاده از سنگ های خاص است. دلیل محبوبیت این سبک را می توان در ظاهر باشکوه آن دانست.

طراحی، آماده سازی و نحوه اجرای پیچیده آن، موضوعی ضروری در ساخت نماهای سنگی رومی ساختمان ها و سازه های شهری است.

ویژگی های طراحی نمای رومی

در طراحی نمای رومی یا کلاسیک از مصالحی استفاده می شود که نمای ساختمان را منحصر به فرد می کند.

معمولا در سبک رومی از مصالح سنگی بیشتر از سایر مصالح استفاده می شود تا ساختمان با شکوه تر به نظر برسد.

سنگ های رنگ روشن در نمای رومی جلوه ای سلطنتی و بدیع ایجاد می کنند.

به همین دلیل در نمای رومی ساختمان ها اغلب از سنگ های تراورتن با رنگ های روشن به ویژه رنگ های کرم استفاده می شود.

اما آن قسمت از نما که آن را رومی و کلاسیک می کند استفاده از طاق ها، ستون ها و سایر جزئیات است که نما را قابل توجه و بدیع می کند.

اجزای نمای رومی ساختمان

  • استفاده از ستون سنگی بزرگ (بلوک سنگی) با ارتفاع زیاد همراه با سرستون
  • استفاده از کتیبه، تابلوهای سنگی، گل و طرح سنگ، تاج و سرستون
  • استفاده از مجسمه در ورودی ها، روی ستون ها در داخل و خارج
  • استفاده از قطعات ساخته شده مانند سرمایه ستون

استفاده از سنگ تراورتن در طراحی نمای رومی

همانطور که در بالا ذکر شد برای طراحی نمای رومی ساختمان از سنگ تراورتن استفاده شده است.

دلیل آن در ترکیب سنگ تراورتن است زیرا این سنگ دارای بافت متخلخلی است که وزن کمتری نسبت به سایر سنگ ها دارد و همچنین دارای استانداردهای لازم برای قرارگیری در فضای باز است.

اما برخی از طراحان و کارشناسان برای کاهش هزینه ساخت نمای رومی یا کلاسیک به جای سنگ از سیمان سفید استفاده می کنند. دلیل این امر را می توان در قیمت بالای سنگ تراورتن دانست.

رومی ها از سنگ آتشفشانی بومی ایتالیا به نام توفا برای ساخت ساختمان های خود استفاده می کردند. اگرچه توف هرگز از بین نرفت، تراورتن در اواخر قرن دوم قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفت.

چون دوام بیشتری داشت همچنین رنگ مایل به سفید آن را جایگزین قابل قبولی برای سنگ مرمر کرده است.

نمای رومی با سیمان یا سنگ؟

اگر بخواهیم در یک کلمه به این سوال پاسخ دهیم، جواب 100% با سنگ است.

زیرا در این سبک که قرار است عظمت و شکوه بنا را به رخ بکشد، هزینه نباید ملاک تصمیم گیری باشد. علاوه بر این، دوام، اثر و نتیجه نهایی قابل مقایسه نخواهد بود.

 

دوره جمهوری

معماری رومی جمهوری خواه تحت تأثیر اتروسک ها(یک تمدن در قدیم) که پادشاهان اولیه روم بودند قرار گرفت.

اتروسک ها به نوبه خود تحت تأثیر معماری یونانی قرار گرفتند.

معبد مشتری در تپه کاپیتولین در رم، که در اواخر قرن ششم قبل از میلاد آغاز شد، دارای تمام نشانه های معماری اتروسکی است.

این معبد از توفی محلی بر روی یک تریبون بلند ساخته شده است و آنچه که از همه بارزتر است نمای جلویی آن است.

ایوان بسیار عمیق است و بازدیدکننده باید از یک نقطه دسترسی نزدیک شود، به جای اینکه تمام راه را راه برود، همانطور که در معابد یونانی رایج بود.

همچنین وجود سه حجره یا اتاق فرقه نیز بی نظیر بود. معبد مشتری در بیشتر دوره جمهوری خواهان در طراحی معبد تأثیرگذار باقی ماند.

استفاده از چنین سنت های عمیق و غنی به این معنی نیست که معماران رومی تمایلی به آزمایش چیزهای جدید ندارند.

در اواخر دوره جمهوری خواهان، معماران شروع به آزمایش با بتن کردند و توانایی آن را آزمایش کردند تا ببینند چگونه این ماده ممکن است به آنها اجازه دهد در مقیاس بزرگ بسازند.

دوره امپراتوری

امپراتور نرون پس از آنکه در سال 64 پس از میلاد، آتش سوزی بزرگی در رم رخ داد و بخش اعظمی از مرکز شهر را ویران کرد، شروع به ساختن بدنام Domus Aurea یا خانه طلایی کرد.

تخریب به نرون اجازه داد تا املاک و مستغلات ارزشمندی را برای پروژه ساختمانی خود تصاحب کند.

یک ویلای بزرگ و نوساز گرچه این انتخاب به نفع عمومی نبود، اما تمایل نرون برای زندگی در مد بزرگ باعث انقلاب معماری در رم شد.

معماران، سوروس و سلر، شناخته شده هستند (به لطف تاریخ نگار رومی تاسیتوس)، و یک قصر بزرگ با حیاط ها، اتاق های غذاخوری، ستون ها و فواره ها ساختند.

آنها همچنین از بتن به طور گسترده استفاده کردند، از جمله طاق های بشکه ای و گنبد در سراسر مجموعه. چیزی که خانه طلایی را در معماری رومی منحصر به فرد می کند این است.

که سوروس و سلر از بتن به روش های جدید و هیجان انگیز استفاده می کردند. معماران به جای استفاده از مصالح صرفاً برای اهداف ساختاری، شروع به آزمایش بتن در حالت های زیبایی شناختی کردند.

به عنوان مثال، برای ساختن فضاهای گنبدی گسترده

انواع نمای کلاسیک

ما توانستیم از نظر ماهیت نمای کلاسیک را به دو نوع ایران باستان و بعد از اسلام تقسیم کنیم؛ اما اکنون می‌خواهیم از نظر کاربرد به انواع این نما اشاره کنیم

 کلاسیک مسکونی

کاربرد مهم این نما را باید در بدنه ساختمان‌های شهری در نظر گرفت. در جایی که مردم در رفت و آمد هستند و یکدیگر را ملاقات می‌کنند.

ساختمان‌ها با معماری کلاسیک می‌توانند به ارتباط انسان با محیط اطرافش کمک کند. این ارتباط عمیقاً در روان انسانی شکل می‌گیرد، به طوری که انسان با دیدن نما جذب آن می‌شود و آرامش پیدا می‌کند.

طراحی نمای کلاسیک مسکونی می‌تواند تداعی کننده هویت فرهنگی و اجتماعی یک شهر باشد.

نمای کلاسیک(رومی)

نمای کلاسیک(رومی)

نمای  ویلایی

نمای ساختمان نیم پیلوت مورد استفاده قرار گیرد. ویلاها برعکس ساختمان‌های مسکونی باید به عنوان یک ساختار واحد در نظر گرفته شوند. این مهم دست طراحان را باز نگه می‌دارد و به آنها کمک می‌کند تا ازجریان سیال ذهن خود استفاده کنند.

به این ترتیب می‌توانند یک سبک طراحی منحصربه فرد و مشتری پسند را ارائه دهند.

"<yoastmark

نمای کلاسیک اداری

معماری کلاسیک برای نمای ساختمان اداری به ندرت استفاده می‌شود. اگر کسب و کارها برای اینکه بتوانند نمای مدرن می‌روند؛ اما در میان افرادی خوشنوآوری و فناوری‌های خود را به رخ بکشند، به سراغ نمای مدرن می‌روند؛ اما در میان افرادی خوش سلیقه‌ای هم هستند که به نمای ترکیبی کلاسیک – مدرن اهمیت می‌دهند.

سلیقه‌ای هم هستند که به نمای ترکیبیمی‌شود و سعی بر این دارد تا از عناصر مینیمالیستی و استفاده از متریال‌های گوناکون در نمای چوبی و آجری کلاسیک استفاده کند.

نمای کلاسیک اداری

نمای کلاسیک اداری

تفاوت نمای کلاسیک یا نمای رومی

هر جا که چشم کار می‌کند،معماری به سبک رومی فضاها و مکان‌های شهری را در بر گرفته است. هر جا که چشم کار می‌کند، ساختمانی‌هایی را می‌بینیم به شکل رومی طراحی شده‌اند.

درحقیقت، نمایی که این روزها شاهد آن هستیم، تقلیدهای ضعیف و مبتذل از ایران و یونان باستان هستند که به ویژه در تهران رواج بسیار یافته‌اند.

حتی كشورهايی كه اين سبک را در فضاهای شهری خود متداول كرده‌اند، اکنون از چنين نمایی دست کشیده‌اند. این نوع معماری بیشتر در کشورهایی که توسط کشورهای غربی مستعمره شده‌اند، رایج است.

اینکه ایران هرگز مستعمره نبوده است و خود صاحب سبک خاصی از معماری می‌باشد

نمای رومی تجاری است و نمای کلاسیک مردمی

را با نمای کلاسیک مقایسه می‌کنیم، می‌فهمیم که چقدر تجاری و بدون هویت وقتی طراحی نمای رومیهستند. این معماری مصنوعی – رومی بیش از ظاهر نامطلوبش، آسیب‌های دیگری به شهر وارد می‌کند.

مصالح مناسب برای تهران که براساس آب و هوا و جغرافیا انتخاب می‌شوند اغلب شامل آجر و بتن هستند.

با دانستن اینکه تهران در منطقه لرزه‌ای قرار دارد، استفاده از مصالح تزئینی سنگین (ستون‌های ضخیم، مجسمه‌ها و دیوارهای سنگی) می‌تواند در زلزله فاجعه بار باشد.

این سبک معماری یک تقسیم‌بندی عمیقاطبقاتی را نشان می‌دهد که در آن غنی و فقیر در یک فاصله بسیار دور از هم قرار دارند.در معماری سنتی ایران، این تقسیم‌بندی معمولاً در داخل خانه‌ها یافت می‌شد اما اکنون در نمای ساختمان‌ها دیده می‌شود.

نمای کلاسیک در معنای واقعی خود یک احساس همدلی و یکدستی را القاء می‌کند که فارغ از معیارهای لوکس‌نشینی است. برای مثال، برج آزادی یک نمونه عالی نمای کلاسیک است که هویت تاریخی یک ملت را نشانه گرفته است و فقیر رو ثروتمند را دور خود جمع می‌کند.

طراحان حتی برای افزایش زرق و برق نماهای رومی از نورپردازی به شکلی اغراق‌آمیز استفاده می‌کنند. در این نماها اغلب نورپردازی به شکلی شلوغ استفاده می‌شود که بیشتر مخاطبان را از خود دور می‌کنند.

نمونه هایی از نمای کلاسیک در دوران قدیم و دوران امروزی

 

 

خرید پکیج فایل فرگاه (کلاسیک)

محصولات ما

آموزش طراحی با سنگ های کلاسیک فرگاه ( به زودی )

تومان
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است..

ارسال نمونه جنس بهمراه کاتالوگ

تومان
یک نمونه سنگ چفت ده سانتی با کیفیت سطح مات و براق بهمراه کاتالوگ برای شما ارسال میشود.

بتن اکسپوز 60 در 60

تومان
سنگ پلاک بتن اکسپوز با ابعاد 60 در 60 با جنس انحصاری فرگاه متفاوت با بتن اکسپوزهای بتنی موجود در

پلاک 74×50 چهارطرف پخ

201,825 تومان
wall Plaque 50x74 is suitable for your project . application : facade villa , garden wall . this product has a secondary designs set product for getting more beautiful . secondary product link ( fs-pl10 ) https://f3dstone.com/product/fs-pl10/

پکیج های آموزشی ما

خرید پکیج فایل فرگاه (کلاسیک)

590,000 تومان
پکیج  >>>>>>>>آموزش<<<<<<  بزودی  منتشر میشود … کسب درآمد امن  F–COIN سیستم سهامی فرگاه دیزاین امن ترین بستر برای کسب درآمد 

خرید پکیج فایل فرگاه مدرن

590,000 تومان
پکیج  >>>>>>>>آموزش<<<<<<  بزودی  منتشر میشود … به کمک محصولات مدرن پروژتون رو شبیه پروژه زیر طراحی کنید و کسب درآمد

پکیج های آموزشی ما

دفتر شوروم مرکزی

ین پروژه به ابعاد ۲۰ متر در ارتفاع ۱۲ متر با سازه کاملا مستقل و نمایی بسیار حجیم از صفر تا صد با استفاده از محصولات اختراع و تولید شده توسط مهندس فرگاه (موسس کارخانه) طراحی و ساخته شده است، این پروژه نمایشی است از قدرت  طراحی نما، طراحی محصول، دانش تولید و متریال انحصاری، دانش طراحی سازه و اجرا، اعتبار و تکنولوژی.

محصولات اختراع شده سنگی ما با فرمولاسیون انحصاری و تکنولوژی بروز  وارد ایران شده و بصورت بومی سازی در حال تولید است و معماران میتوانند به کمک این پازل ها نما های مدرن و کلاسیک را بسازند…

دیدگاهی در مورد “نمای مدرن و همه چیز درباره آن

  1. جمشید گفت:

    ۲۰×۳۰ زمین برای دیوار کشی ۳متر ارتفاع چند در میایدزمین ۶۰۰ متری

    1. عرفان تقی پور گفت:

      از طریق صفحه تماس با ما درباره قیمت با ما در ارتباط باشید.

  2. حنیف گفت:

    درود بر شما🍃از طرحها و ظرافت اونها بینهایت مشعوف شدم و تبریک میگم. احتمالا اکسسوری برای نمای رومی ( مجسمه، آب نما ، گلدان ) هم تولید می کنید؟ ممنونم

  3. از مطلب بسیار خوبتون تشکر. ما برای مقاوم سازی اسکلت و ساختمان استفاده کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید