آرت دکو
معماری آرت دکو نشان دهنده سبکی از ساختمان است که شیک است، اما مینیمال نیست.
معماران آن زمان در رویکرد خود به طراحی مبتکر بودند.
آنها به دنبال ایجاد ساختارهایی بودند که تازه، مدرن و بر خلاف سبک های احیاگر قبلی باشد.
غیرقابل انکار و نشان دهنده دورانی است که در مرکز عصر ماشین قرار داشت.
تاریخچه
سبک آرت دکو در اوایل دهه 1920 در سراسر پاریس دیده شد، اما اولین حضور رسمی خود را در سال 1925 در نمایشگاه بین المللی هنرهای تزئینی و صنایع مدرن نشان داد.
این نمایشگاه طراحی در پاریس برگزار شد و آثار چند طراح جوان خوش آتیه را به نمایش گذاشت. این جنبش در نهایت به نام این رویداد نامگذاری شد.
پس از این رویداد، زیبایی شناسی طراحی مطرح شد.
پاریس خانه بسیاری از نمونه های اولیه معماری آرت دکو است.
در ایالات متحده، ساختمان رادیاتور آمریکایی اولین ساختمان هنر دکو از سال 1924 است.
تا اوایل دهه 1930 بود که معماران مشهور چندین ساختمان دیگر که اکنون معروف به هنر دکو هستند در شهرهای آمریکا ساختند.
آسمانخراشهای آمریکایی، بهویژه، مجللترین و چشمگیرترین نمونههای این سبک را نشان میدهند.
ساختمان امپایر استیت، مرکز راکفلر و ساختمان کرایسلر همگی نمونه هایی از معماری آرت دکو در نیویورک هستند.
ویژگی ها
شناسایی ساختمان آرت دکو کار سختی نیست، اما آشنایی با برخی از این عناصر رایج مفید است.
مصالح ساختمانی مدرن و سنتی. ساختمانهای آرت دکو از موادی مانند گچ، سفال، شیشههای تزئینی، کروم، فولاد و آلومینیوم استفاده میکردند.
تزئینات هندسی آراسته.
نقوش و جزئیات زینتی مختلفی بر روی یک بنا اعمال می شد.
برخی از نقوش رایج آرت دکو عبارتند از شورون، هرم، آفتابگرفتگی یا گلها، زیگزاگها و سایر اشکال هندسی.
جزئیات پیوسته یک طراح یا معمار عناصر آرت دکوی مشابه را هم در نمای بیرونی و هم داخلی قرار می دهد تا هر ساختمان یک موضوع ثابت را اجرا کند.
استفاده جسورانه از رنگ های متضاد.
رنگ های روشن و مجلل مترادف با دوره هنر دکو هستند.
ساختمان ها برای ایجاد کنتراست از رنگ های تند مانند سیاه و سفید یا طلایی و نقره ای استفاده می کردند.
اشکال تکه تکه شده بسیاری از نماها با استفاده از خطوط عمودی که زاویه دار و در جهت رو به بالا و بیرون اشاره داشتند ایجاد شده اند.
این اشکال مثلثی با یک سری مراحل که در نهایت به یک نقطه می رسند، پوشانده شده اند.
پنجره ها می توانند بلوک های شیشه ای یا مجموعه ای از درج های شیشه ای مات باشند و اغلب در یک ردیف بلند و افقی قرار می گیرند.
جان پناه و گلدسته.
گوشههای ساختمانها اغلب با سازههای برجمانند تزئین میشدند که یک ساختمان مربعی ساده را مجللتر نشان میداد.
حقایق جالب درباره این معماری
این دوره دو دوره متمایز را در بر گرفت.
شاید جذاب ترین بخش دوران آرت دکو دوره ای باشد که در آن تجسم یافت.
از یک طرف، شما یک دوره طراحی دارید که تجمل، ثروت و ظهور صنعت را نشان می دهد.
بخش دوم دوران رکود بزرگ را در بر می گیرد که در تضاد کامل با دوره قبل است.
هنگامی که رکود بزرگ رخ داد، طراحان می خواستند سبک های آرت دکو مجلل را پیاده سازی کنند، اما باید این کار را به روشی هوشمندانه، عملی و مقرون به صرفه انجام می دادند.
سازندگان این سبک را با ساختمان های آپارتمانی مقرون به صرفه تر و موارد مشابه تطبیق دادند.
طراحان معتدل تر توانستند سازه های اساسی بسازند و از تزئینات ماشینی نسبتاً ارزان استفاده کنند.
سبکهای تزئینی برای برجستهترین و نمایانترین بخشهای ساختمان در نظر گرفته شده بود که باعث صرفهجویی در هزینهها نیز میشد.
کیفیت و میزان دکوراسیون در معماری آرت دکو بسیار متفاوت است. بسیاری از این جزئیات به بودجه، برجستگی سازنده و کیفیت ساخت بستگی دارد.
معماری آرت دکو یک سبک قابل احیا نیست.
طراحان اولیه آرت دکو قصد خود را روشن کرده بودند.
آنها می خواستند سبکی بسازند که هیچ کس قبلا ندیده بود.
برخلاف احیای تودور یا احیای کلاسیک، جنبش آرت دکو زیباییشناسی بود که قبلاً در ساختمانها دیده نشده بود.
با این حال، بسیاری از عناصر طراحی از جنبش ها یا فرهنگ های قبلی الهام گرفته شده اند. نقوش هنر دکو مجوز خلاقیت از اشکال هنر بومی، مصری و کلاسیک دارند.
خانه های زیادی به سبک آرت دکو ساخته نشده اند.
سبک آرت دکو بیشتر در ساختمان ها و فضاهای تجاری استفاده می شد.
به این ترتیب، خانه های زیادی وجود ندارد که به سبک آرت دکو ساخته شده باشند.
با این حال، برخی از افراد عناصر آرت دکو را در خانه های از قبل موجود خود وارد می کنند.
به عنوان مثال، ورودی های سنتی چوبی با طاق های ساده در دهه 1930 جایگزین شدند.
وسایل روشنایی و دکور با گزینه های شیک تر و آرت دکو جایگزین شدند.
مردم رنگهای الهامگرفته از هنر دکو را انتخاب کردند و انتخاب کاشیها برای مطابقت با این روند مدرنتر انتخاب شدند.
طراحی آرت دکو بر تقارن و زوایای تیز تمرکز دارد.
برخلاف معماری Art Nouveau، جنبش Art Deco بسیار کمتر عجیب و کاربردی بود.
زیبایی شناسی طراحی بر روش های جدید برای ارائه اشکال سنتی متمرکز بود.
در معماری آرت دکو، بسیاری از برداشت های غیرمعمول از تقارن و اشکال هندسی را خواهید دید.
ساختمان های آرت دکو پیش از معماری مدرن هستند.
جنبش آرت دکو تا حدود سال 1940 ادامه داشت، یعنی زمانی که بسیاری از طراحان مشهور مدرن شروع به پیشرفت با معماری مدرن کردند.
به این ترتیب، معماری آرت دکو را می توان به عنوان یک دوره انتقالی بین سبک های سنتی مانند ویکتوریا و سبک های طراحی مدرن تر دید.
نمونه های از بنا هایی با طراحی آرت دکو
هتل کلونی
این هتل که در سال 1935 ساخته شد، طرح دیگری از معمار فلوریدی هنری هوهاوزر بود.
پس از طوفان هولناک سال 1926 که عملا شهر میامی را از بین برد، کلونی یکی از اولین ساختمان های آرت دکو در ساحل جنوبی بود.
نمای ساختمان بر سبک آرت دکو تأکید می کند – ساده و متقارن. عناصر هندسی برجسته مانند “T” معکوس در جلوی ساختمان نام هتل را یدک می کشد.
ابروهای افقی بالای پنجره ها در حالی که مهمانان به اقیانوس نگاه می کنند کمی سایه بیشتری به آن ها می بخشد.
این مستعمره که در روز زیبا است، واقعاً در شب زنده میشود، زمانی که نئون درخشان روشن میشود و با آبی برقی و بنفش روشن روشن میشود.
درخشش آبی نمادین کلنی از زمانی که در سال 1935 ساخته شد نمادی از ساحل جنوبی بوده است.
ترمینال اتحادیه
در اوایل قرن بیستم، یکی از محبوب ترین اشکال حمل و نقل از راه دور، راه آهن بود.
شهر سینسیناتی، اوهایو، از طریق خطوط ریلی خود به تعدادی از شهرهای بزرگ دیگر مرتبط بود، اما سیستم اولیه به خوبی هماهنگ نشده بود.
قطارها از چندین ایستگاه راه آهن مختلف در اطراف شهر عبور می کردند.
در اوایل دهه 1900، شرکتهای راهآهن شروع به توسعه طرحهایی برای یک پایانه راهآهن کردند که برای تمام خطوط مسافری و باری ورودی به شهر خدمات ارائه میکرد.
تا اواخر دهه 1920 بود که ساخت و ساز پروژه در واقع آغاز شد که به ترمینال اتحادیه معروف شد.
ترمینال اتحادیه در روزهای سخت دهه 1920 طراحی شد تا 13 خط ریلی مختلف از هفت سیستم مختلف را گرد هم آورد.
نتیجه فراموش نشدنی است.
این علاقه عصر ماشین به مهندسی و کارایی را با عاشقانه سفر و سنت طولانی سینسیناتی در هنر ادغام می کند.
افراد زیادی روی طراحی، برنامه ریزی و ساخت کار کردند.
شرکت شهر نیویورک متشکل از آلفرد فلهایمر و استوارد واگنر به عنوان معمار ترمینال 41 میلیون دلاری خدمت کردند.
آنها از مفهوم یک قیف در کنار آن برای جابجایی سریع و کارآمد مسافران به قطارها استفاده کردند.
جزئیات خیره کننده هنر دکو پس از اینکه شرکت ترمینال یونیون، معمار فرانسوی الاصل فیلادلفیا، پل کرت را برای مشاوره در مورد زیبایی شناسی استخدام کرد، تکامل یافت.
او که یک معمار برجسته در آن زمان بود، اعتقاد بر این است که بر حرکت از نئوکلاسیک به هنر دکو تأثیر گذاشته است.
ساخت سبک مدرن با هزینه کمتر، مناسب تصور میشد، زیرا قطارها و ایستگاههای قطار محصولات عصر ماشین بودند و در تاریخ باستان مشابهی نداشتند.
نقشه ها نشان می دهد که طراحی همچنان به سمت هنر دکو تکامل می یابد حتی پس از ساخت و ساز.
اکنون یک بازسازی و بازسازی 228 میلیون دلاری درخشش روز افتتاحیه ترمینال اتحادیه سینسیناتی را بازگردانده است.
بیش از 2,400 صنعتگر بیش از 900,000 ساعت در اولین بازسازی کامل ساختاری نقطه عطف ملی ملی کار کردند.
رای دهندگان شهرستان همیلتون بیشتر پروژه را ممکن کردند.
در سال 2014، آنها مالیات فروش پنج ساله، یک چهارم از یک درصد را با تصویب 62٪ تصویب کردند.
انتظار می رفت این مالیات حدود 175.7 میلیون دلار برای کار در ترمینال اتحادیه ایجاد کند.
الیزابت پیرس، رئیس و مدیر عامل مرکز موزه سینسیناتی، درباره حمایت قوی رای دهندگان می گوید: «این میراث ساختمان است.
همه اینجا لحظه ای داشتند، خاطره ای گرامی. اینجا جایی است که مردم در آن بزرگ شده اند و اکنون خانواده های خود را برای به اشتراک گذاشتن آن خاطرات آورده اند.”
این پروژه همچنین از 5 میلیون دلار کمک مالی دولتی و 7.5 میلیون دلار در امور خیریه خصوصی بهره مند شد.
دفتر حفاظت از تاریخ ایالت اوهایو History Connection و آژانس خدمات توسعه اوهایو 40 میلیون دلار اعتبار مالیاتی حفاظت از آثار تاریخی ایالتی و فدرال را مدیریت کردند که همچنین به این کار کمک کرد.
Mariangela Pfister، معاون افسر حفاظت از تاریخ ایالت و رئیس خدمات حفاظت فنی برای اتصال تاریخ اوهایو، میگوید اعتبارات مالیاتی برای این پروژه ضروری بود.
اعتبار مالیاتی فدرال – 20 درصد از هزینه های توانبخشی واجد شرایط – در اینجا به ویژه مهم بود.
این نشان دهنده 35 میلیون دلار دیگر بود که می توانست برای کارهایی مانند بازسازی فواره و نقاشی های دیواری هزینه شود.
فایستر میگوید: «این به چیزهایی کمک میکرد که بدون آن ممکن بود به همان شیوهای قابل انجام نبود.
“این پروژه قوی بود زیرا ساختمان شگفت انگیز است، زیرا مواد اولیه زیادی برای کار باقی مانده بود و افرادی که آن را دوست داشتند درگیر بود.
” او می افزاید: “این ساختمان خود یک نمایشگاه است!”
ساختمان موهاوک نیاگارا
این شاهکار در هنر دکو، در سال 1932 به عنوان دفتر مرکزی شرکت برق نیاگارا هادسون، بزرگترین تامین کننده برق در ایالات متحده در آن زمان، ساخته شد.
امروزه متعلق به شرکت انرژی ملی گرید است.
این ساختمان در زمان مهمی در تاریخ برق به وجود آمد زیرا بسیار ارزان تر و دسترسی به آن آسان تر شد.
معماران مستقر در بوفالو Bley & Lyman این ساختمان (در حال حاضر خانه شبکه ملی) را ساختند که در سال 1932 تکمیل شد.
مجسمه فلزی روح نور که در بالای ورودی اصلی در مرکز سازه قرار دارد به بازدیدکنندگان ساختمانی بسیار زاویه دار خوشامد می گوید.
فلزکاری هندسی و مقدار زیادی شیشه و فولاد — نمونه ای شگفت انگیز از سبک آرت دکو که در دهه های 1920 و 1930 بسیار محبوب شد. ساختمان نیاگارا به عنوان یکی از اولین نمونه های مجسمه سازی از جنس فولاد ضد زنگ ظاهر شد.
ساختمان نیاگارا موهاوک تقریباً همزمان با یکی دیگر از جواهرات شناخته شده هنر دکو، ساختمان کرایسلر منهتن پدید آمد.
در حالی که ساختمان کرایسلر به سمت آسمان اوج می گیرد، ساختمان سه سطحی نیاگارا به صورت افقی گسترده شده و امکان مشاهده آسان جزئیات معماری نفیس آن را فراهم می کند.
ساختمان نیاگارا هادسون (موهاوک) در سیراکوز به عنوان دفتر مرکزی شرکت برق نیاگارا هادسون، بزرگترین شرکت آب و برق کشور در آن زمان خدمت می کرد.
نورهای رنگی در شب به روشنی ساختمان را روشن میکنند، ساختمانی که قرار بود به عنوان «کلیسای جامع نور» باشد، ویژگی مناسب برای ساختمانی که افزایش بیشمار مصرف برق را در دهههای 1920 و 30 نشان داد.
نیاگارا هادسون به «دالان بزرگ»، مجموعه ای از شهرهای واقع در امتداد کانال ایری – از بوفالو تا سیراکوز تا آلبانی، یکی از پربارترین بازارهای صنعتی در آن زمان، خدمات رسانی می کرد.
در واقع، این شرکت همچنین سالانه 8.5 میلیارد فوت مکعب گاز به شهرهای واقع در کریدور بزرگ فروخت.
با این حال، موفقیت واقعی شرکت آب و برق در اوایل دهه 1930 به دست آمد، زمانی که برق را برای شهر نیویورک تامین کرد و سپس تمام شبکههای اصلی برق در شمال شرقی ایالات متحده و شرق کانادا را به هم متصل کرد.
شبکه برق به وسعت 116000 مایل مربع به بیش از 30 میلیون نفر خدمات رسانی کرد.
اگرچه رکود بزرگ شرکت را مجبور به سازماندهی مجدد و کاهش هزینه های نیروی کار خود کرد، نیاگارا هادسون زنده ماند و در دهه 1950 دوباره شکوفا شد.
در سال 2000، PLC National Grid بریتانیا، نیاگارا موهاوک را به قیمت 3 میلیارد دلار خریداری کرد.